Foretrekker puppepop selv

Men singelaktuelle Lene Alexandra mener de som spiller kassegitar med klærne på også er flinke.

Publisert

(Side2): Du skal ha vært rimelig fjern for ikke å ha fått med deg den tidligere glamourmodellen Lene Alexandras siste stunt, låta «My Boobs are ok», gitt ut på Christer Falcks nedlagte plateselskap C+C Records.

Musikkvideoen har blitt sett av over 200.000 på YouTube, og en kjapp googling gir tittelen hele 153.000 treff.

Les også:Alle vil høre om Lenes pupper
Les også:Lenes pupper ikke OK på TV 2

Et lite stykke igjen til puppepopens grand old lady, Samantha Fox, med over en million treff, men sammenligningen er ikke helt ueffen, innrømmer Alaxandra overfor Side2.

- Det eneste er at jeg gjør noe eget. Jeg er mye mer åpen. Det er ikke sånn at jeg synger og så bare er puppene der. Jeg synger faktisk om puppene! Så jeg gjør noe nytt.

- Hvilken plass tror du at du har i musikknorge, da?

- Jeg har min egen genre; puppepop.

Der troner hun for tiden ganske så alene.

- De er jo flinke de som spiller kassegitar med klærne på, men det er ikke noe jeg kunne gjort. Men de er kjempeflinke på sin måte, herregud. Slik som Marit Larsen, for eksempel, skriver alle låtene selv og er en kjempesympatisk og søt jente. Så alle har sin greie.

- Marit Larsen med silikonpupper hadde kanskje blitt litt spesielt?

- Ja, i hvert fall så store som mine! Hun hadde vel tippa forover. Vi er ganske forekjellige, kan man si.

- Har du noen norske favorittartister?

- Det er ingen i Norge som tør å gjøre ting som jeg synes er kult. Jeg liker det som er litt annerledes og sexy. Og her i Norge er jo ikke det lov. Man skal helst være uskyldig og kneppe seg til.

Idol
«My Boobs are ok» er et resultat av et uhell på fotballbanen i fjor sommer. Alexandra slo seg da hun fikk ballen i brystet, og noen dager senere var det en som spurte hvordan det gikk. «My boobs are ok», svarte hun og siden ballet det på seg.

Men drømmen om å bli artist startet lenge før.

- Jeg har jo alltid hatt lyst til å drive med musikk. Ikke fordi jeg er et stort musikertalent, men fordi jeg synes det er morsomt å synge. Det har vært en barndomsdrøm for meg som for så mange andre. Og når jeg da får muligheten så gjør jeg det selvsagt.

- Når begynte du med musikk?

- Jeg har sunget siden jeg var barn, i forskjellige kor. Og så var jeg med på juniorsjansen på TV3 da jeg var 14. Og så var jeg med på Idol første året da Kurt vant.

- Hvordan gikk det?

- Det gikk bra, jeg kom veldig langt, nesten helt til finalerunden. Jeg husker ikke akkurat hvor mange som var igjen.

TV2s informasjonssjef for Idol, Bjarne Laastad, sier at Alexandra kom videre blant de første hundre, men at hun ikke ble funnet god nok da de neste 50 skulle plukkes ut.

- Det er derfor det ikke finnes bilder av henne i TV2s arkiv, forteller Laastad.

Alexandra er uansett fornøyd med innsatsen.

- Det gikk veldig mye bedre enn jeg hadde ventet. Jeg snubla jo bare tilfeldigvis innom. Det var en test for å sjekke om jeg var noe tess, og det funka ganske bra.

Christers promobabe
Etter Idol-erfaringen fikk hun selvtilliten som skulle til for å satse videre på en musikkarriere.

- Men så var det noen venninner som dro meg med for å jobbe som modell, og da ble liksom musikken lagt litt på hylla. Deretter ble jeg med på Robinson og siden har det blitt mer modelljobbing, og jeg tenkte etter hvert at jeg ikke kunne holde på med musikk for det er jo aldri i verden noen som kommer til å ta meg seriøst.

Før hun altså fikk ballen i puppen og tenkte at musikk egentlig ikke trenger å være så forbaska alvorlig. Eksplatedirektør Christer Falck har aldri lagt skjul på at han er glad i pupper og stod klar til å hjelpe.

- Jeg har jobbet for Christer på C+C Records i 4 år, helt siden jeg var med på Robinson, som en sånn assistent, promobabe og en som tar vare på artistene. Jeg sa til ham at jeg ikke ville ha betalt, men at han skulle gi ut noe med meg. Så etter fire år har jeg gjort meg fortjent til det, og nå er singelen her. Og hvis den går bra så får jeg lov til å gjøre en til. Jeg driver med nye låter og skal i studio på lørdag.

- Hvor skal du da?

- Jeg får ikke lov til å si så mye..

- Bare litt?

- Jeg jobber med forskjellige produsenter, blant andre Tommy Berre som var med på «My Boobs are ok» og Lars Larsen Naumann som var med i Multicyde før.

- Så det kan komme en oppfølger. Kan du si noe om hva den handler om?

- Nei, det får jeg ikke lov til.

- Hva blir det mest av framover, da: musikk eller glamour?

Slutt på glamour
- Jeg har slutta som glamourmodell. Media har gjort mer business av det enn jeg hadde tenkt. Jeg ville ha det som en hobby og ha det gøy. Så nå har jeg overlatt staffettpinnen til en annen jente. Jeg driver bare med dette nå og det er ganske mye å gjøre. Jeg synes ikke det er å gøy å bare jobbe som glamourmodell. Dessuten har det blitt et slags skjellsord. Men det er jo naturlig at jeg gjør en del fotosessions i forbindelse med musikken. Det går liksom hånd i hånd.

- Klarer du å leve av dette, da?

- Det er ikke så viktig for meg for jeg bor sammen med mamma og pappa. Selvfølgelig vil jeg tjene penger som alle andre, men det kan jeg gjøre senere i livet. Det viktigste for meg nå er å realisere drømmen min. Jeg er fortsatt ung, 25 år, og jeg prøver hele tiden å ha det gøy i stedet for å fokusere på å tjene penger. Jeg synes det viktigere å ha det bra med seg selv. Det er så mye materialisme i verden så jeg prøver å tenke litt annerledes.