Fantastisk fandenivoldsk
Gorgoroth presenterer sitt så langt beste album med «Ad Majorem Sathanas Gloriam».
Gorgoroth
Ad Majorem Sathanas Gloriam
Regain/Indie Distribution
Nå er det engang slik her i vårt tabloide, langstrakte land at satanrockere som havner i kasjotten får atskillig mer omtale enn musikken de representerer. Dette har spesielt Gorgoroth fått erfart etter at vokalist Gaahl ble dømt for grov vold for en tid tilbake. Tilbakeslaget ser imidlertid ut til å ha styrket mannens musikalske kvaliteter, for på «Ad Majorem Sathanas Gloriam» leverer veteranene kvalitetsmetall fra ende til annen.
Vestlendingene har klokelig valgt å sette kvalitet foran kvantitet, og serverer kun åtte låter spredt over en knapp halvtime. Dette viser seg å være perfekt lengde for såpass ekstremt materiale. Låter som «Wound Upon Wound», «God Seed (Twilight of the Idols)» og ikke minst seige «Sign of an Open Eye» er direkte gåsehudfremkallende. Ektefølt og herlig svartmetall rett i trynet.
Trommis Frost har virkelig hatt det travelt i det siste. Ikke nok med han trakterer trommene hos Satyricon og 1349, men han har også overtatt som sessiontrommis for Gorgoroth. Han gjør som vanlig en fabelaktig innsats, og sørger for at «Ad Majorem¿» til stadighet snuser på toppkarakter.
Dette bombenedslaget av et album er rett og slett umulig å mislike dersom du har et ørlite snev av interesse for metallens mørkeste sider. Kanskje ikke revolusjonerende originalt, men så visst uten dødpunkter.