Er ikke disse oppløst?
Iggy Pop og hans Stooges er tilbake med det første studioalbumet på over 30 år. Ikke alle band trenger en gjenforening.
The Stooges
The Weirdness
Virgin/EMI
The Stooges med Iggy Pop i spissen var bedre kjent som et forrykende liveband enn som helstøpte studiomusikere. Bandet nådde aldri et kommersielt høydepunkt å snakke om, og etter sitt tredje album ble bandet oppløst for andre gang - denne gangen for godt.
Dette var i 1973. I 2003 begravde de gjenværende medlemmene i bandet stridsøksen og dro ut på en kort turné i USA, til stor begeistring for fansen. Naturlig nok begynte bandet på et nytt studioalbum, men historien synes å gjenta seg: heller ikke denne gangen klarer The Stooges å finne frem til magien på scenen.
Først og fremst sliter Iggy selv, vokalen hans høres flat og livløs ut på det verste og når heller aldri opp til noen «høy C». Gitarist Ron Asheton kjører løpet fullt ut, men får sjeldent den oppmerksomheten han fortjener.
Det samme gjelder hans bror og trommis Scott Asheton som tross alt er stødig nok (skulle bare mangle), men som sammen med resten av bandet ikke klarer å skape den riktige magien. Det er tross alt over 30 år siden bandet var unge og, ikke minst, aktive.
Er du Stooges-fan blir du antagelig like skuffet som meg, så det anbefales å lytte gjennom albumet i sjappa før du eventuelt kjøper.