Coldplay kan bli sponset

Plateselskapet EMI kutter staben og tenker nytt.

Publisert

(SIDE2): Tirsdag annonserte EMI at de vil kutte opp mot 2000 av staben i sin musikkdivisjon. Det er nærmere en tredjedel av selskapets medarbeidere.

Innovativ sparepakke
På den måten håper de å spare 200 millioner dollar (1 milliard kroner) i året og samtidig bli «verdens mest innovative, artistvennlige og forbrukerfokuserte plateselskap», melder bransjebladet Billboard.

Samtidig vil de gjerne tjene noen ekstra kroner på artister som Coldplay, Kylie Minogue og Norah Jones.

Selskapet vil nemlig tillate sine artister å bli sponset av bedrifter som vil assosieres med den aktuelle musikken.

Forslaget vil kunne føre til at Coldplays nye album «Prospekt» kan bli utgitt med flere merkenavn enn selskapets. Denne formen for annonsering er del av den omorganiseringen som EMI nå gjennomfører. Nedskjæringene av staben er i så måte bare en del av selskapets nye profil.

Dårlig på nedlasting
EMIs nye eiere, Terra Firma, er villig til å gjøre nye ting for å få plateselskapet til å igjen tjene penger. Den digitale musikkrevolusjonen på nettet har selskapet ikke dratt særlig nytte av.

Terra Firma kjøpte EMI i august i fjor for rundt 34 milliarder kroner.

Er du fornøyd med Side2? Vi vil gjerne ha dine tilbakemeldinger. Klikk her!

Les også: