Bytt søppel mot øl

Roskilde-festivalen lokker med kald pils for å få folk til å levere inn avfallet sitt.

Publisert

(Side2): 75.000 mennesker vandrende feststemt rundt på et digert jorde i Danmark i fire dager. Det blir mye søppel av slikt, og Roskildefestivalen har alltid slitt med å få unna all dritten folk legger fra seg.

Nå har danskene kommet opp med en idé som ikke høres så aller verst ut. Gjennom kampanjen «Øl for avfall» kan årets festivaldeltakere bytte inn det de måtte ha av etterlatenskaper mot iskalde øl, skriver NRK.

Festivalen tror det skal holde festivalområdet renere, og konseptet ble presentert torsdag som en av flere nyvinninger til årets begivenhet.

Les også:Roskilde-programmet spikret

Roskilde 2007 går av stabelen mellom 5. og 8. juli, og det vil også bli oppført to nye scener denne gangen.

I tillegg starter festivalen egen skole, skriver Politiken. 100 elever skal få muligheten til å studere «event management» på en folkehøgskole som etter planen skal åpne om tre år. Man vil i hovedsak lære hvordan man arrangerer og utvikler store arrangementer.