Bob Marley på USB

Den avdøde reggae-legenden leder an utviklingen.

Publisert

(Side2): USB-nøkler og minnekort er to av formatene enkelte forståsegpåere hevder kommer til å ta over for CD’en i det fysiske musikkmarkedet.

Plateselskapet Island Records ønsker å gjøre folk oppmerksomme på dette ved å gjenutgi Bob Marley-klassikeren «Exodus» i anledning platas 30-årsjubileum, skriver Uncut.

Tidligere har blant andre Keane, Robbie Williams og Bare Naked Ladies prøvd seg på formatene med singelutgivelser, men Marley vil bli den første artisten til å slippe et helt album.

Les også:Enda en musikkrevolusjon?

«Exodus» ble tatt opp i London mens Marley bodde der etter å ha blitt forsøkt myrdet i hjemlandet Jamaica i 1976. Plata klarte hele 56 uker på de britiske salgslistene, og i 1998 kåret Time Magazine det til det 20. århundrets beste album.

USB-versjonen vil komme ut i 4000 eksemplarer fordelt på rastafarifargene rød, grønt og gult (eller gold, som er en slags gyllen gulfarge hentet fra flagget til Etiopia). Den skal også inneholde tre videospor fra Marleys opptreden på Rainbow Theatre i London i 1977.

Minnekort-versjonen kommer i minste utgave (omtrent på størrelse med en fingernegl) i 2000 kopier, som kan puttes inn i mobiltelefoner, PC’er og mp3-spillere med kortlesere.

«Exodus» kommer selvsagt også ut på CD, blant annet en deluxe-utgave som inneholder en DVD med 12 livespor fra Marleys nevnte Rainbow-konsert i London.

Vinyl blir det også, for de virkelig nostalgiske, nøyaktig lik originalutgaven fra juni 1977. Hele herligheten er ventet å komme ut 28. mai.