Bli ved din trommekrakk
En av de store jazztrommeslagerne fra 60-tallet, Joe Chambers, prøver seg på områder som er ganske nye for ham. Det er ikke veldig vellykka.

Joe Chambers
The Outlaw
Savant Records/MusikkLosen
På 60-tallet var den nå 63 år gamle Joe Chambers en av hustrommeslagerne på det legendariske Blue Note-selskapet. Freddie Hubbard, Bobby Hutcherson, Joe Henderson, Wayne Shorter, McCoy Tyner og Archie Shepp var bare noen av gigantene som benytta seg av Chambers tjenester på denne tida.
Av en eller annen grunn oppnådde han likevel aldri samme status som bl.a. Billy Higgins og Tony Williams og i mange år har Chambers nesten vært ¯borte». En av de store trommegigantene, Max Roach, sørga for at Chambers var inne i hetlufta fra rundt 1970 likevel. I Roach sitt perkusjonsband MBoom, med seks perkusjonister om bord, spilte Chambers en rekke forskjellige instrumenter, bl.a. vibrafon og det er også der vi finner Chambers på «The Outlaw» – blant annet.
Det er neppe noen tvil om at Chambers plukka opp en del fra sin tidligere sjef Bobby Hutcherson, men noen stor vibrafonist er han likevel ikke. Dessuten har han kasta seg ut i synthprogrammeringens forunderlige verden og heller ikke på det området blir det skapt musikk som blir huska lenge. Pianisten Chambers vet jeg også om noen som ikke vil ha så store problemer med å spille til veggs.
Det er hevet over enhver tvil at Joe Chambers er en framifrå trommeslager og det får vi også flere eksempler på her, men det er også her det store problemet ligger med «The Outlaw»: for meg er og blir Joe Chambers trommeslager og det bør han også holde seg til.
Medmusikantene Dwayne Burno på bass, Nicole Guiland på vokal på et par spor, Logan Richardson på saksofoner, Bobby Sanabria på perkusjon og Misha Tsiganov på tangentinstrumenter gjør alle en respektabel innsats, men heller ikke de er i stand til å løfte denne spesielle fusionmusikken til høyder det er verdt å nevne. Joe Chambers kan veldig mye bedre.