Mørke mestre på Wood
Mastodon var siste band ut på Norwegian Wood. Det var ikke feil det.
Mastodon
Norwegian Wood
Norwegian Woods hovednummer for kvelden var langt fra å skuffe publikum. For blodfansen var dette bare første stopp før Mastodon 13. juni forflytter seg til Bergen og Bergen Live.
Det amerikanske metallbandet skapte liv og ikke minst røre både på og foran scenen. Og tross 20 varmegrader og strålende sol i hele dag, pisket publikum opp de store gjørmemassene uten at det så ut til å bry dem en smule.
Mastodon startet opp i 1999 og har siden da gitt ut fire studioalbum, ett livealbum, to samlealbum samt flere EPer. I disse dager har de lagt siste hånd på sitt nye album "The Hunter".
Søndag rocket de sokkene av de som hadde møtt opp i et solfylt frognerbad.
Undertegnede kan ikke påstå å ha sett mye av Mastodon, men det var disse som var de store trekkplastrene på en festivaldag med et relativt labert oppmøte
Så er det også "mørkedagen" som er blitt dagen som trekker en mye yngre skare til Norwegian Wood, og det at festivalen sammenfaller med pinseferien gjorde det neppe noe enklere.
Med deres lange spilleliste fylt med heftige melodiøse riff og tunge tekster kan man ikke si noe annet enn at Mastodon ga publikum og deres trommehinner fikk akkurat det de ønsket seg.
Mastodon etterfulgte Insense, Gorija og de norske gutta i Enslaved. Det var en bra gruppe band som samlet ga en god opplevelse i Frognerbadet
Alt i alt ga bandet en fantastisk avslutning på en mørk og hard kveld. I morgen er det Eagles og Ida Jenshus som skal sette Wood-publikummet i stevne på 20-årsjubileets siste dag.
4321