- Merkeklær er det beste for barna
Blogger og tobarnsmor Rannveig Heitmann tror mødre med dårlig råd er misunnelige.

(SIDE2): Denne uka har både moteindustrien og mange mødre fått stor oppmerksomhet etter at det ble kjent at flere butikker i Norge tjener godt på salg av dyre merkeklær og designermerker til barn.
Sosiolog Trond Blindheim uttalte blant annet følgende til Drammens Tidende:
- Barna er det nye statussymbolet, og det er åpenbart at mødre realiserer seg gjennom barna.
- Kjøper kun det beste, uavhengig av pris
Toppluer som selges med en prislapp på 1.400 kroner og Burberry-skjerf til minstejenta er bare noen av plaggene som har vekt oppsikt og skapt debatt. Bloggeren Rannveig Heitmann, kjent fra TV-seriene «Unge mødre» og «Charterfeber», har også engasjert seg i merkeklærdebatten. Hun har ingen problemer med å bruke flere tusenlapper på barneklær.

«I det siste har det vært mye snakk om merkeklær til barn, og hvorvidt det er greit eller ikke. Det er nok mye meninger rundt dette, men selv er jeg ekstremt merkebevisst når det gjelder barna. Jeg kjøper kun de beste klærne til de, uansett hvordan prislappen ser ut!» skriver Heitmann på bloggen sin.
«Jeg kjøper for eksempel aldri ulltøy på Hennes og Mauritz eller andre billigkjeder, for å si det sånn! Og det er rett og slett fordi jeg vil mine barn det beste, og at jeg har mulighet til å kjøpe de dyre klær», fortsetter hun.
Videre spør tobarnsmoren:
«Hvorfor er det mere legitimt å kjøpe klær på billigkjeder, mens vi som faktisk velger dyrere alternativer til våre skjønne små skal få så mye kritikk?. Jeg mener at man kun skal gi det beste til de som faktisk betyr alt for oss her i verden, nemlig barna våre! Det er jo ikke akkurat noen hemmeligheter at en dyr merkegenser eller kjole holder utrolig mye bedre etter vask enn et plagg fra en billigkjede. I tillegg er stoffet og kvaliteten mye bedre, og det er så mye mere behagelig for barnet»

Tror mødre med dårlig råd er misunnelige
Bloggeren tror også at de fleste foreldre ville ha kjøpt dyre klær til barna sine om de hadde hatt råd og at kritikken handler om misunnelighet.
«Jeg tror også at de fleste foreldre ville ha kjøpt dyre klær til barna sine om de hadde hatt mulighet til det, og at den stygge kritikken jeg og andre mødre får, som velger å kjøpe merkeklær til barna, kommer av at de rett og slett føler seg litt utenfor og misunnelige og gjerne skulle hatt muligheten til å gjøre det selv. Men, dette er jo tross alt bare min mening! Jeg har flere gang tidligere fått krass kritikk fordi jeg omtrent kun kjøper merkeklær til mine to barn, og ser også at andre mødre som velger å snakke ut om det får gjennomgå».
Les også: - Jeg har oppnådd det jeg ønsker
Forskjeller
Sosiologen Blindheim mener det er klare forskjeller på mor og far. Han mener mor ofte er pådriver for dyre merkeklær, mens far er den som står for de teknologiske gavene.
- Barna er det nye statussymbolet, og det er åpenbart at mødre realiserer seg gjennom barna, sier han.
- Det er ofte mødre som bruker barna sine som utstillingsdukker, mens fedre bruker penger på teknologien til barna, forteller Blindheim til Drammens Tidende.