Mer stil enn spenning
Tidskoloritten har fått vel så mye plass som spionintrigene i filmversjonen av den klassiske 60-tallsserien.
The Man from U.N.C.L.E.
USA/Storbritannia 2015
Regi: Guy Ritche
Med: Henry Cavill, Armie Hammer, Alicia Vikander, Hugh Grant, Jared Harris, Elisabeth Debicki
Aldersgrense: 12 år (Egnethet: Ungdom/voksen)


Spionfilmer synes aldri å gå av moten. Kort tid etter «Mission Impossible – Rogue Nation» og ikke alt for lenge før den nye Bond-filmen «Spectre» kommer regissør Guy Ritche med «The Man from U.N.C.L.E.», som i likhet med førstnevnte filmserie er basert på en tv-serie fra 60-tallet.
I motsetning til både «Mission Impossible»- og James Bond-filmene er handlingen i den nye filmatiseringen stadig lagt til dette tiåret, med sin kalde krig mellom USA og Sovjetunionen.

Umake partnere
«The Man from U.N.C.L.E.» introduserer oss for den selvsikre amerikaneren Napoleon Solo (nå i Henry «Man of Steel» Cavills skikkelse), som jobber motvillig som CIA-agent for å slippe en lengre fengselsstraff for sin fortid som kunsttyv. På et oppdrag bak muren i Øst-Berlin støter Solo på seriøs motstand fra den russiske kampmaskinen Ilya Kuryakin (Armie «Lone Ranger» Hammer). Snart skal imidlertid de to tvinges av sine respektive overordnede til å samarbeide for å stoppe en hemmelig fascistisk forbryterorganisasjon, som med de verste intensjoner er i ferd med å gå til anskaffelse av atomvåpen.
Med på spionlaget blir også den tyske mekanikeren Gaby (Alicia Wikander fra «Ex Machina»), som Solo reddet ut av jernteppet for å oppspore hennes far, en av Tysklands fremste eksperter på atomteknologi og dermed en nøkkelperson for skurkene.

Likheter med Holmes
Dette filmprosjektet har sirkulert en stund i Hollywood, angivelig med både Quentin Tarantino og Steven Soderbergh som potensielle regissører. Til sist endte altså britiske Ritchie med å ta jobben, og det er for så vidt ikke noe unaturlig valg. Riktignok har han fortsatt til gode å lage noe som kan måle seg med gjennombruddsfilmene «Lock, Stock and Two Smoking Barrels» og «Snatch», men denne gjenopplivningen av den gamle agentserien har i det minste flere likhetstrekk med regissørens suksessfulle filmer om Sherlock Holmes: En leken blanding av action og humor, to umake menn i hovedrollene og en handling som utspiller seg i et fortidig Europa.
Heller ikke ulikt Holmes-filmene klipper Ritchie gjerne inn flashbacks i «The Man from U.N.C.L.E.» for å vise hva som egentlig ligger bak karakterenes handlinger. Dette skaper et par artige overraskelser, selv om de på langt nær er så smarte som man kunne håpet på i en spionfilm hvor alle har ulike agendaer og lojaliteter. Det kan dessuten være litt frustrerende at handlingen presenteres som unødvendig komplisert, uten at man helt klarer å skjule hvor såre enkel den egentlig er.

Svensk lyspunkt
«The Man from U.N.C.L.E.» er nemlig en film hvor stil kommer foran innhold. Til gjengjeld er den da også svært så stilig med sin heftige sekstitallskoloritt, komplett med heftige toner i takt med den velkjente musikken fra serien. Det friksjonsfylte samarbeidet – som naturligvis medfører et gryende kameratskap – mellom de ledende mennene Henry Cavill og Armie Hammer fungerer på et vis, til tross for at det er litt vel overfladisk behandlet. Men her finnes også noen underlig feilvurderte scener, som når Solo innvilger seg et bedagelig måltid mens partneren stadig jaktes på av bad guys i bakgrunnen.
Det svenske stjerneskuddet Alicia Vikander har på sin side fått noe mindre å spille på, men tilfører like fullt mer karisma enn sine to mannlige motspillere, og er et klart lyspunkt i filmen. I tillregg er det fornøyelig å se selveste Hugh Grant dukke opp i en ikke alt for typisk birolle.
Det ligger i kortene at man ønsker å lage flere filmer om det som etter hvert blir gruppa med kodenavn U.N.C.L.E. Neste gang bør man i så fall holde stilen, men gå en ekstra runde med manuset, slik at både spionplottet og karakterene blir mer spennende å følge med på.