Meny advarer mot falsk Facebook-kampanje

- Vi tar saken alvorlig.

Publisert

(SIDE2): Er du blant dem som har oppdatert Facebook-statusen med «Takk, Meny» i håp om å få et gavekort på 1000 kroner fra matvarekjeden? Da er det grunn til å tro at datamaskinen din har blitt forsøkt utsatt for et virusangrep. Heldigvis blir de fleste reddet av antivirus-beskyttelsen, men gavekortet kan du i hvert fall se langt etter.

Du er langt fra alene. Dette er andre gang denne høsten at svindlere på nett forsøker å lure norske forbrukere ved hjelp av merkevaren Meny.

På dårlig norsk ber de deg om å like en Facebook-side og skrive «Takk Meny» i statusfeltet. Samtidig blir man gjort oppmerksom på tidsfristen, og at det kun er noen få 1000-kroners gavekort igjen.

Tar saken alvorlig

Siden hevder at over 6 millioner mennesker har klikket «like».

- Vi tar saken alvorlig og samarbeider med Facebook for å få fjernet kampanjen med en gang, sier informasjonsansvarlig i Meny, Trine Erichsen til Side2.

Hun forteller at forbrukere som ønsker å delta i kampanjene til Meny, må følge med på deres egen Facebookside.

- Alle kampanjer som er initiert av oss, legger vi ut på vår egen vegg, sier hun.

Advarer

Flere oppmerksomme Facebookbrukere har tipset Meny om den falske kampanjen de siste dagene, og dagligvarekjeden har svart på henvendelsene individuelt. Først etter at Nettavisen tok kontakt med Meny angående kampanjen, la de ut følgende beskjed på sin Facebook-side:

«ADVARSEL: Vi er dessverre blitt rammet av en ny viral spamkampanje som har til hensikt å lure brukere. Spammen skriver seg inn i rekken av virale kampanjer som har til hensikt å lure brukerne, enten til å delta i spørreundersøkelser, SMS-utsendinger eller malware.

Det er viktig for oss å presisere at spaminnleggene ikke kommer fra oss, men at vår logo og merkevare blir misbrukt i kampanjen.

Alle våre innlegg og konkurranser har alltid en klar avsender, og vil alltid finnes på veggen vår her. Å trykke på eller dele spaminnlegget kan muligens medføre virus, og bidrar til å spre kampanjen ytterligere.

Vi ber alle som ser spaminnlegget om å rapportere det som spam til Facebook, og ikke trykke liker eller dele innlegget. Vi jobber med å få stoppet disse falske innleggene sammen med Facebook, men slikt sprer seg vanvittig fort så lenge de fortsetter å bli likt/delt.»

Meny hadde det samme problemet tidligere i høst. Den gang var det «summergiftpromo» som stod bak den falske kampanjen. Denne gangen kommer tilbudet fra domenet «Norwaygavekort».

Trine Erichsen har ingen formening om hvorfor nettopp Meny rammes av dette merkevaremisbruket.

Ofte lett å gjennomskue

Nettavisens ekspert på sosiale medier, Ole Enger, anbefaler å være kritisk til slike tilbud.

- Falske kampanjer som dette er ofte lett å gjennomskue, ved å være oppmerksom på dårlig norsk og en kampanjeside som åpenbart ikke tilhører den angivelige avsenderen, i dette tilfellet Meny. Andre ganger kan svindelforsøkene være mer sofistikert gjennomført og vanskeligere å gjennomskue, sier han.

Et ordtak sier at det ikke finnes noen gratis lunsj. Enger mener at man burde følge dette, også på internett.

- Tommelfingerregelen er at dersom noe virker for godt til å være sant, eller det dreier seg om store beløp, så hold deg unna. Sjekk gjerne med bedriftens egen hjemmeside om informasjon om kampanjen – er den ikke omtalt der kan det være fare på ferde. Potensielt kan det medføre stor fare for datasikkerheten sin å la seg lure av slike fremstøt.