Luksus til en overkommelig pris
Mercedes' mest solgte har blitt bedre og tøffere.
TENERIFE (Nettavisen): Bilbransjens utvikling de siste årene har vært svært interessant for de klassiske familiebilene. Knallhard konkurranse har gjort at de billigste merkene har løftet kvaliteten sin betydelig, samtidig som de dyrere premiummerkene har kommet til dels svært heldig ut avgiftsmessig.
Et godt eksempel på kraftig heving i det billige segmentet er Avensis, som en på mange måter ikke kjenner igjen i forhold til resten av modellutvalget til Toyota. Og at VW eier både Skoda og Audi er det også ganske enkelt å se – særlig når man legger på litt tilleggsutstyr.
Mindre CO2, lavere pris
Og Mercedes nye C-klasse er et godt eksempel på at prisen på premiummerker er på full fart ned.
Tyskerne skryter av at den nye modellen, som strengt tatt er en facelift, har over 2000 nye deler i forhold til sin forgjenger. Hovedforskjellen er en betydelig flottere front, et litt annerledes interiør – men kanskje viktigst av alt nye motorer med betydelig kuttet forbruk. Og lavere forbruk, er i Norge per definisjon det samme som en billigere bil.
Den nye C-klassen starter på rundt 50.000 kroner mer enn en Passat, men legger seg litt over på standardutstyrssiden. På en-to-tre har Mercedes gjort seg relevante for dem som tidligere aldri kunne vurdert en Mercedes.
Ekstrautstyr
Når det er sagt så er ikke startprisen all verden relevant, for Mercedes innrømmer gladelig at de ikke har solgt en eneste bil det siste året som har vært uten ekstrautstyr – men situasjonen er langt på vei den samme for alle andre merker.
Mercedes har spekket opp en «markedsmodell» med diesel, der du får den nye fronten, 16 felger, metallic, lyspakke, parkeringssensor foran og bak, samt utfellbart tilhengerfeste til knapt 440.000 kroner – eller rundt 480.000 med automat.
Jeg var ute med en Passat stasjonsvogn, spekket opp med tilleggsutstyr til omtrent nøyaktig den samme prisen, bare noen få par dager før sniktitten på C-klassen. Det er ingen tvil om at C-klassen føltes ut som betydelig mer bil – men med all ærlighet var testbilen vi fikk prøve utstyrt med betydelig mer ekstrautstyr enn «markedsmodellen».
I Norge så regner Mercedes med å selge klart mest av stasjonsvognutgaven, som er den vi har testet, og som overraskende nok faktisk ser bedre ut enn sedanutgaven. Om vi snakker om tørre, harde fakta så har den en anelse mindre bagasjerom enn Passat – ikke så rart siden den også er 20 cm kortere. Innvendig kjennes likevel ikke de forskjellene så altfor store ut.
Alt er riktig
Da undertegnede fikk muligheten til en sniktitt på bilen, og du trenger ikke mange sekundene bak rattet før du forstår at Mercedes får en del igjen for det betydelige millionbeløpet de legger ned i forskning hver eneste dag. De er kanskje ikke selskapet i verden som lager de mest spenstige løsningene, men en får en følelse av at alle løsninger som er på plass, er noe som en har tenkt nøye gjennom. Det er ikke en indikator eller bryter som er plassert et sted, bare fordi det var plass akkurat der.
Personlig er jeg ingen stor tilhenger av den klassiske løsningen til Mercedes der cruisekontrollen står der du forventer å finne blinklyset, og at en har samlet blinklys, lysstyring, intervallkontroll av vindusviskere både foran og bak – og spyling på én og samme bryter. Men at det funker er det liten tvil om.
Å gå fra en nesten hvilken som helst annen bil og over til en Mercedes, er litt som å gå fra Windows til Mac. Det er annerledes, og man må venne deg til det - men kommer du fra den verdenen vil du aldri gå tilbake.
Har flere sider
Utover at alt er så påfallende riktig med den nye C-klassen, både utenpå og inni, så er hovedopplevelsen at Mercedes nå har klart å kombinere det med å være en behagelig cruiser, som nærmest bare flyter over dårlig vei, samtidig som den kan være overraskende sportslig når man presser den på svingete veier.
Helt uten sammenligning for øvrig, er det litt den samme gode kombinasjonen som BMW får til med M3, som både er helt akseptabel å kjøre den gamle tanten hjem med – samtidig som den er et rovdyr om du velger å hamre gassen i bunn. C-klassen har noe av det samme i seg, men der en har forskjøvet seg litt på skalaen – og spennet er noe mindre.
Sikkerhet, sikkerhet, sikkerhet
Ellers har Mercedes videreført integreringen av sitt hav av sikkerhetsfunksjoner. Det skal nesten godt gjøres å krasje denne bilen, og den leveres med ti nye sikkerhetsfunksjoner i forhold til forgjengeren. Dette inkluderer ting som intelligent nødbrems, dødvinkel-assistent, bremseassistent som bremser litt mer enn det du trykker på gassen om bilen mener det er nødvendig, kjørefeltshjelp (sier klart ifra om du er i ferd med å gli ut av feltet) og lignenden.
Du kan lese mer om alle de nye sikkerhetsfunksjonene i vår tidligere omtalte av nye CLS, der vi brukte mye plass til nettopp de omfattende sikkerhetsløsningene.
Alt i alt fremstår «nye» C-klasse som nøyaktig det den er: Det samme, bare bedre, mer og billigere.