Lei av dårlig service på restauranter? Du kan skylde på mobiltelefonen

Mange klager på dårlig service, men det er vår egen feil.

Publisert

(SIDE2): Denne uken skrev vi om ICA-ansatt Stephanie, som har fått nok av uhøflige kunder som snakker i mobiltelefonen når de skal betale i kassen.

- Det er så fryktelig respektløst at det er skremmende, mener Stephanie.

Fikk klager på treg service

Men det er ikke bare i matvarebutikken at mobiltelefonen har blitt svært synlig. Den er også med når vi er ute på restaurant og spiser middag.

I 2014 opplevde en New York-restaurant å få stadig flere klager på treg service, skriver New York Daily News. Restauranten er ikke navngitt.

- Vi ansatte flere og kuttet flere retter fra menyen, men klagene fortsatte å komme inn, sa restaurantsjefen.

De bestemte seg derfor for å studere 10 år med overvåkningsvideoer fra restauranten, i tidsrommet 2004 til 2014.

- Antall daglige kunder var cirka det samme i dag som for 10 år siden, men servicen virket veldig treg til tross for at vi hadde ansatt flere og kuttet ned på antall retter på menyen, sa restaurantsjefen.

Kundene hadde endret seg, ikke servitørene

Men da de begynte å sammenligne videoene fra 2004 med de fra 2014, la restaurantsjefen merke til én viktig endring: At nesten samtlige kunder satt med smarttelefoner rundt bordet.

Servitørene hadde ikke endret sin arbeidsmetode, men kundene hadde definitivt endret sin oppførsel.

Mens et typisk måltid før smarttelefonen varte i rundt en time og fem minutter, brukte kundene rundt en time og 55 minutter når de satt med telefonene på bordet.

Tok bilde av maten sin

Så hva var det kundene drev med på mobilen under restaurantbesøket?

De tok bilder av maten sin, for eksempel. I 2004 var det ingen som fotograferte maten sin, mens over halvparten gjorde det i 2014. De brukte i gjennomsnitt tre minutter på dette.

LES OGSÅ: - Legg vekk mobilen, jeg vil ha matro!

I 2004 sendte 2 av 45 kunder maten tilbake til kjøkkenet. TI år senere var det 9 av 45 kunder som gjorde det samme. Hvorfor? Fordi de sa maten var kald. Restaurantsjefen mener det er fordi de brukte så lang tid på å ta bilde av maten, i stedet for å spise den.

I 2004 brukte kunder i gjennomsnitt åtte minutter på å velge hva de ville spise, fra de åpnet menyen til de var klare til å bestille. Takket være smarttelefoner brukte kundene langt lenger tid i dag, men restaurantsjefen kunne ikke oppgi eksakt antall minutter.

27 av 45 spurte servitør om å ta gruppebilde

I 2004 brukte kundene i gjennomsnitt fem minutter på å betale og forlate restauranten etter de var ferdig å spise. I 2014 brukte de 20 minutter lenger på å spørre om regningen etter de var ferdig og spise, og deretter 15 minutter ekstra på å betale og forlate restauranten.

I tillegg var det i 2004 ingen som spurte servitøren om å ta et gruppebilde. Det var det hele 27 av 45 kunder som ba om i 2014, og 14 av disse spurte om servitøren kunne ta et nytt bilde etter å ha sett det første.

LES OGSÅ: Er du avhengig av telefonen din? Sjekk om du kjenner deg igjen i disse bildene.

OG: - Legg vekk mobilen, småbarnsforeldre