Lamborghini vil lage tidenes dyreste bil
De vil ikke selge mer enn 20 av dem uansett.

Ifølge Autocar er Lamborghini i ferd med å avslutte utviklingen av den absurde superbilen Sesto Elemento som ble vist fram på bilutstillingen i Paris i fjor, og dermed ser det ut til at nok en produsent bestemmer seg for å sette en konseptbil ut i produksjon etter gode tilbakemeldinger.
Jaguar starter salget: Du kan kjøpe denne fantastiske konseptbilen
Slik er Sesto Elemento: Her er en splitter ny Lamborghini
Offisielt har ikke Lamborghini sagt noe om at produksjonen vil starte, men Autocar mener å vite at Lamborghini vil produsere 20 eksemplarer av superbilen som er en teknologistudie i bruk av karbonfiber.
Ikke for veien
Selskapet skal være fast bestemt på at bilen skal veie under ett tonn, og med en 5,2-liters V10-motor under panseret betyr det at det ikke er så veldig mye vekt ledig til andre komponenter. Resultatet er at bilen trolig ikke vil kunne kjøre ut på offentlige veier.
Og om en ser det med norske øyne, er det kanskje like greit, for om en skulle lagt en solid dose med norske bilavgifter på toppen av prisen Lamborghini har planer om å ta for monsteret, så vil det bli meget, meget dyrt. For ifølge Autocar vil eierskap av bilen koste to millioner Euro.
Det vil i så fall gjøre bilen til tidenes dyreste nye serieproduserte bil. Til sammenligning tar Bugatti 1,65 millioner euro for verdens raskeste produksjonsbil, Veyron Super Sport.
Litt norske avgifter må påberegnes.
Heftig ytelse
Men så kan det da også se ut som om man får noe lignende når det gjelder ytelse. Bilen skal nemlig bruke under 2,5 sekunder på 0-100 - og med under halv vekt i forhold til sistnevnte skal du ikke se bort ifra at kjøreegenskapene blir hakket mer livlig.
Toppfarten blir ikke helt like heftig, med bare 350 km/t.
Ikke første gang med høy pris
Som en relativt liten bilprodusent har ikke Lamborghini lang tradisjon for å lage superbiler i svært begrenset opplag med høy pris. De lagde riktignok ikke spesielt mange av spesialversjonen 400GT på 60-tallet (som var basert på 350GT), og det ble bare produsert 54 av Silhouette på 70-tallet.
Av spesialversjon vil nok de fleste likevel best huske Reventòn, som strengt tatt bare var en spesialversjon av Murcièlago med heftigere designdetaljer.
Bilen ble produsert i 20+1 eksemplarer, og fikk håndplukket de beste motorene som var produser Murcièlago, og hadde derfor offisielt 10 hestekrefter mer.
De som fikk kjøpe den F22 Raptor-inspirerte bilen måtte ut med én million euro.