Kronprinsparet til fjells

I kronprinsparets følge var både bygdefolk og en hel flokk geiter. Se bildene.

Publisert

(SIDE2): Kronprinsparet avsluttet tirsdag sitt to dager lange besøk i Hedmark fylke med fjelltur i Stor-Elvdal. Med utgangspunkt i Øverdalssetra, gikk kronprins Haakon og kronprinsesse Mette-Marit opp til fjelltoppen Pika. I kronprinsparets følge var både bygdefolk og en hel flokk geiter.

Til topps på Pika
Underveis ble det også anledning til å lære om seterdrift og utmarksnæring - både som kulturhistorie og som bærekraftig framtid. turen gikk ifølge kongehusets hjemmesider i praktfull natur og vakkert vær, og følget fikk også oppleve å se en villreinflokk.

Målet for kronprinsparets vandring, var fjelltoppen Pika, 1157 meter over havet. Fjellet ligger Hesjemarka naturreservat, som ble opprettet i desember 2001, og som verner om et. Reservatet ligger mellom 850 og 1100 meter over havet.

Taklet dårlige hesteminner
Kronprinsesse Mette-Marit benyttet tirsdag spontant anledningen til å forsøke seg på hesteryggen igjen, og fortalte at dette var noe hun ikke hadde prøvd seg på siden hun ble kastet av en hest i tenårene.

– Jeg er litt redd altså, jeg ble kastet av en hest da jeg var i tenårene, sa kronprinsessen, som ifølge TV 2 fikk fin kontroll over hesten etter en famlende start.

Under møtet med pressen spøkte kronprinsparet ifølge VG også om hvordan det hadde seg at de skaffet seg hund, og at Milly Kakao var resultatet av en tre måneder lang «sitt-ned-aksjon» som kronprinsessen fikk barna med på.

Spøkte om «sitt-ned-aksjon»
Etter tre måneders aksjon ga kronprinsen ifølge Mette-Marit opp sin motstand, mens Haakon selv hadde en litt annen oppfatning:

– Det var ikke sånn det skjedde. Det var ikke det at jeg ga opp. Det var bare det at noen bestilte en hund, sa Haakon ifølge VG.

– Å ja, det var det, svarte kronprinsessen liksom-forbauset.

– «Nå har jeg bestilt», hermet kronprinsen.

Ifølge VG mener kronprinsparet nå at det er mer sannsynlig med flere hunder enn med flere barn i familien. Sist uke startet yngstemann, prins Sverre Magnus (5) i første klasse på Jansløkka skole.