Kronprinsesse Mette-Marit sykmeldt til jul

- En lite hyggelig nyhet.

Publisert

Sykmeldingen til kronprinsesse Mette-Marit er utvidet med seks til åtte uker, opplyser Slottet til NTB.

Opprinnelig var kronprinsessen sykmeldt i to uker på grunn av prolaps i nakken.

Alvorlig

- En lite hyggelig nyhet fra Slottet i dag. Kronprinsessens prolaps i nakken er av det alvorlige slaget - og sykmeldingen forlenges nå med fra seks til åtte uker. Det er synd at hun nå uteblir fra en rekke store representasjonsoppgaver. Men sykdom er force majeure - og det aller viktigste er at hun nå får den nødvendige hvile og behandling - slik at hun blir helt frisk igjen - og uten smerter, sier Kjell Arne Totland, TV 2s kongehusekspert, til Nettavisen.

Det offisielle besøket i Finland 22. til 23. oktober vil bli gjennomført av kronprins Haakon alene.

- Jeg vil selvsagt ønske kronprinsessen god bedring, fortsetter Totland.

Vil gjennomføre enkelte arrangementer

Ved Slottet ønsker de ikke å gå i detalj om kronprinsessens diagnose.

- Hun får god oppfølging, forsikrer kommunikasjonssjef Marianne Hagen til NTB.

- Er det aktuelt å vurdere en operasjon?

- Hun må bare ta tiden til hjelp, svarer Hagen.

Den nye sykmeldingsperioden betyr at kronprinsesse Mette-Marit tidligst vil være friskmeldt i desember. Hun vil likevel forsøke å gjennomføre enkelte arrangementer i perioden, hvis helsa tillater det.

Har du nyhetstips? Tips Nettavisen!

Prolapsen i nakken har også tidligere vært plagsom for kronprinsesse Mette-Marit.