Kritikerprisen til «Tusen ganger godnatt»

Erik Poppe fikk tirsdag Filmkritikerprisen for sin siste film.

ERIK POPPE med Juliette Binoche i Oslo foran den norske premieren.

(SIDE2): Erik Poppe fikk tirsdag Filmkritikerprisen  for det kritikerne mente var fjorårets beste film, nemlig «Tusen ganger godnatt». Det var Åse Kleveland som delte ut prisen.

Poppes internasjonale debut har Juliette Binoche i hovedrollen, og handler om en kvinnelig krigsfotograf som får store problemer på familiefronten når hun en dag blir skadet og tvunget til å innrette seg etter dagliglivet.

Filmen tar også opp pressetiske temaer og ikke minst hvor langt en observatør kan gå før man blir en del av konflikten selv.

Juliette Binoche spiller krigsfotografen som ikke kan gi slipp i «Tusen ganger godnatt».

Basert på egne opplevelser

Filmen baseres på enkelte av Erik Poppes egne opplevelser som fotograf og flere andre krigsfotografers.

- Jeg har lagt hodet på stabben, sa Erik Poppe til Side2 da han første gang presenterte filnen.

LES ANMELDELSE:Kryper under huden på deg

LES INTERVJU:- Sjokket har satt seg i magen

«Tusen ganger godnatt» fikk også meget god mottakelse internasjonalt og hadde verdenspremiere på filmfestivalen i Montreal.

LES MER: - Dypt gripende

Erik Poppe takket dyptfølt for prisen. Samtidig valgte han å peke på medias håndtering av kunstuttrykket film.

- Man må slutte å sette kunst opp mot kunst, og måle suksess i tall og festivaldeltakelser, mente Poppe.

Nye priser

Årets filmkritikerpris kom for første gang i utvidet utgave.

I tillegg til selve filmprisen delte man ut en hederspris til en person eller organisasjon som har gjort mye for å fremme filminteressen og filmkunsten. I år gikk den til Norsk filmklubbforbund. Filmklubbforbundets Jon Iversen tok imot prisen.

Internasjonal fotograf

Filmkritikerlaget delte også ut prisen for beste fagfunksjon. I år gikk den til Norges internasjonalt anerkjente filmfotograf John Christian Rosenlund for foto på filmen «Tusen ganger god natt».

«Rosenlund utmerker seg gjennom å sette sin egen signatur på filmene han bidrar til. Helt fra den aktuelle filmens mektige prolog gjenspeiler denne signaturen seg i bildenes komposisjon, gjennom en egenartet evne til å arbeide med lysets utallige valører og til å bruke farger for å binde scener, stemninger og tablåer sammen», heter det i begrunnelsen.