Kongeparet til New York

Møter nordiske «kollegaer». Side2 følger New York-besøket.

Publisert

(SIDE2): Kong Harald og dronning Sonja avsluttet tirsdag sitt besøk i Midtvesten, og satte seg på flyet til verdensmetropolen New York.

Siste post før kongeparet forlot Minneapolis, var et besøk på utstillingen «Cold Recall – Reflections of a Polar Explorer» på St. Paul International Airport, en utstilling som markerer 100-årsjubileet for Roald Amundsens ferd til Sydpolen, Minneapolis

Onsdag er hviledag
Kong Harald og Dronning Sonja besøkte utstillingen i følge med Norges ambassadør til USA, Wegger Strømmen. Blant de om lag 100 gjestene ved utstillingen var ifølge kongehuset.no også polfarerne Will Steger, Ann Bancroft og Liv Arnesen.

Onsdag er uten offisielt program, men torsdagen er kongeparet til stede under en lunsj i regi av det norsk-amerikanske handelskammeret.

Til Ground Zero
Torsdag ettermiddag besøker kongeparet en kunstutstilling på Scandinavian House, og her får de følge av en tung nordisk delegasjon: Kong Carl Gustaf og dronning Silvia av Sverige, Islands president Olafur Ragnar Grimsson, Finlands president Tarja Halonen og danskenes kronprins Frederik og kronprinsesse Mary.

New York-programmet fortsetter fredag, hvor hele den nordiske delegasjonen først skal sammen til Ground Zero for å legge ned kranser

Drar hjem søndag
Deretter besøker det norske kongeparet MoMa – Museum of Modern Art, og fredag kveld er de til stede under 100-årsjubileet til American Scandinavian Foundation.

For kong Harald og dronning Sonja avsluttes det offisielle USA-besøket med gudstjeneste i den norske sjømannskirken søndag 22. oktober.

Side2-journalist Camilla Flaatten følger kongeparet under besøket i New York.