Kjøp nybil – få en til på kjøpet!

Rabattkrigen herjer og produsentene blir stadig mer kreative.

Publisert

Bilsalget i Europa er nede i en skikkelig bølgedal og kanskje verst av alt: Det er ingen som tør å tro at bunnen er nådd og at det grunn til å håpe på en snarlig bedring.

De aller fleste merker taper salg og det er blodrøde tall både hos produsenter og importører.

Skikkelig rabattkrig

I en slik situasjon blir det ekstra tøff kamp om de kundene som tross alt fortsatt kjøper ny bil. Og nå er det skikkelig rabattkrig på flere av de største markedene.

Bransje-nettstedet autonews.com følger utviklingen tett og kan nå fortelle om et av de mer ekstreme utslagene av dette: Nemlig i Frankrike hvor Hyundai har slått til med kampanjen "Kjøp en bil – få med en til!".

i40: Her får du virkelig mye nybil for pengene

Kona ble henrykt

De forteller om den pensjonerte bygningsarbeideren Elie Chauvin som egentlig ikke hadde tenkt å kjøpe bil da han stoppet utenfor sin lokale Hyundai-forhandler. Men tilbudet var rett og slett for godt til at han kunne si nei. Dermed slo han til på SUV-en ix35 – og fikk med småbilen i10 på kjøpet.

– Min kone ble helt henrykt. Hun sa hun ville elske å få en småbil. Når jeg forsøker å fortelle folk at jeg fikk begge bilene til prisen av én, bare ler de av meg, sier Chauvin til autonews.com.

Les testen av ix35: Mest SUV for pengene?

Økte med 17 prosent

Og det er ikke bare Hyundai som gir kundene ekstrafordeler om dagen. Tall fra de fem største bilmarkedene i Europa, indikerer at nybil-rabattene økte med 17 prosent fra mai 2012 til mai i år.

Gjennomsnittlig prisavslag ligger nå på i overkant av 2500 Euro per bil solgt. Mest øker rabattene i Spania, etterfulgt av Frankrike, Storbritannia, Italia og Tyskland.

Citroën gir mest

De franske bilprodusentene sliter særlig tungt, de har tradisjonelt en stor del av salget sitt sør i Europa der tidene virkelig er dårlige.

Citroën svarer på det med å gi rabatter på i gjennomsnitt 3429 Euro per bil. For Peugeot er tallet 3013 Euro. Midt mellom de to plasserer Opel seg – 3301 Euro per bil.

LES OGSÅ: De sponser hver bilkjøper med mange tusen kroner

Dumper til utleie

Det er også en kjent sak at mange bilprodusenter kamuflerer dårlig salg ved å registrere opp usolgte nybiler, for deretter å kunne selge dem som bruktbiler. Det har påvirket prisen for nesten nye biler mye.

En annen metode er å selge et stort antall biler til bilutleiefirmaer, med heftig avslag i prisen.

LES OGSÅ: Kjøpe brukt leiebil – smart eller skummelt?