Kjenner du igjen denne modellen?

Blogger Kong Halvor er ansikt utad for nytt, norsk motemerke.

Publisert

BOE er historien om en gladsvenske og tre fiskere fra Stryn som en dag bestemte seg for å lage det som skulle være Norges råeste klokke- og klesmerke. Inspirasjonen er hentet fra langt til sjøs, langs norskekysten og i fjerntliggende strøk på søken etter det gode liv. Med seg på laget har de fått blogger Halvor Harsem, gode tilbakemeldinger og frisk sjøluft. Men går det egentlig an å kombinere fisking og fashion? Vi tok en prat med gutta bak BOE om veien fra klokke- til kleskolleksjon, det fascinerende havet og å ferdigstille design ombord på et fiskefartøy.

LES OGSÅ: Er dette den nye trendskoen?

Dere har nettopp lansert deres første kleskolleksjon – hvordan har reaksjonene vært?

– Vi har ikke fått noe tyn så langt. Det har vært gode tilbakemeldinger på fasong og print. Vi har også kjørt på med litt vintage look som folk har gitt veldig gode tilbakemeldinger på. Jeg tror at folk setter pris på at våre plagg har en ekte historie i bunnen, og at det ikke er et oppkonstruert konsept. Dette er ekte, det er oss og inspirasjonen er hentet fra livsstil og interesserer.

Hvis dere måtte beskrive kolleksjonen med tre ord?

– Fishing for fashion.

Og hvis dere fikk utdype?

– Dette er vår første kolleksjon som skal kunne kombineres med både vår- og høstkolleksjonen 2015. Vi ønsker å holde det enkelt med en cleant design. Dette er jo den første kolleksjonen, så det har vært loads av samples og enda flere design som har vært aktuelle. En utrolig spennende og givende prosess. Vi endte opp med seks plagg, fire t-shirts, én crew neck og én zip hood, og føler dette er passelig. Vi prioriterer kvalitet fremfor kvantitet. Neste kolleksjon blir mer omfattende og sesongbasert.

LES OGSÅ: Hun er en av verdens fremste it-jenter

BOE er et nytt norsk klokke- og klesmerke.

Dere har fått med dere blogger Kong Halvor som kampanjemodell – på hvilke måte speiler han merket?

– Han møtte vi i bursdagen til Halvor hvor vi inviterte oss selv. Han er en kreativ type med mange jern i ilden dog på forskjellige plan. Vi deler interesser som samtidskunst, musikk, positivitet og kreativt arbeid generelt. Halvor er en superjovial type som bare gjør det – vi er like på det området. Vi ønsker å inspirere gjennom vårt brand og presentere et ekte konsept. Halvor er seg selv, og det liker vi. Vi må heller ikke glemme at kroppen hans passer perfekt i BOE-plagg.

De fleste designene vi har laget er gjort på sjøen, gjerne på sløyelinja med en sløyekniv i høyrehånden og en flekksteinbit i venstre. Det er ganske stor forskjell fra de italienske motehusene ser jeg for meg. Tor Andreas Boe

Dere sier at dere fiskere – og kunstnere, hvordan lar det seg kombinere?

– Når man kjemper mot høy sjø, storm, kulde og mangel på søvn i kombinasjon med vakker natur og nærheten til havet så skjer det noe magisk. I perioder kan arbeidet være ganske så monotont og med nok timer på dekk er det mange ideer og tanker som skapes, kvernes og bearbeides. Det er klart det er en utfordring å kombinere to såpass forskjellige verdener, fishing og fashion, men vi løser det gjennom godt samarbeid.

Mange kjenner dere fra klokken The Time Rocker – hvordan var veien fra klokke til kleskolleksjon?

– Vi er i hovedsak et klokkebrand, men ønsker også å uttrykke oss gjennom klær og accessories. Dette er for oss en naturlig vei å gå. Vi har ny klokkekolleksjon og kleskolleksjon på vei.

LES OGSÅ: Er Kendall Jenner det nye moteikonet?

Det er kanskje ingen overraskelse at inspirasjonen ders er maritim – hva er så fascinerende med sjøen?

– Når man jobber 500 timer i måneden med mye sjø, stormer, lite søvn og blod i ansiktet så kjenner man at man lever. Hvis du legger til den relativt beskjedne størrelsen på båten man oppholder seg på i seks uker med de samme ansiktene dag ut og dag inn da kjennes det både fysisk og psyksisk. På den andre siden har man naturopplevelsene, enten er et Bjørnøya i horisonten, en flokk spekkhoggere på skutesiden eller den spesielle friske luften man kun kan oppleve langt der ute. Det er noe med denne kombinasjonen som utløser en ekstrem trang til å skape. Man blir ekstremt kreative, og når man kommer hjem har man god tid til å realisere ideer og kreative prosjekter. Følelsen man sitter igjen med etter en slik tur er umulig å beskrive, det må nesten bare oppleves.

Flere av designene deres har faktisk blitt ferdigstilt ombord i fiskefartøy i Barentshavet?

– Klokken The Time Rocker ble først påtenkt i Barentshavet og det endelige designet ble ferdigstilt der. Når man jobber såpass mange timer så blir det ofte monotont og repeterende arbeid, og da kverner det alltid en eller annen idé i bakhodet. De fleste designene vi har laget er gjort på sjøen, gjerne på sløyelinja med en sløyekniv i høyrehånden og en flekksteinbit i venstre. Det er ganske stor forskjell fra de italienske motehusene ser jeg for meg.

Moods of Norway nevnes gjerne i samme åndedrag som Stryn – er dere det nye motealibiet fra bygda?

– Moods har helt klart vært en inspirasjon, men vi må ikke glemme at Stryn har flere aktører. Ricco Vero, Skogstad Sport og Aloah Hemp har alle gjort det bra og gitt oss inspirasjon og troen på at vi kan lykkes i denne bransjen. Vi har fulgt disse merkene i mange år og ser hva som fungerer og ikke fungerer – det er helt klart nyttig for oss å ta med videre. Vi er det nyeste tilskuddet fra Stryn, sånn sett glir vi inn i den rollen. Vi har helt klart ambisjoner om å bli et anerkjent norsk klokke- og motemerke, og på sikt har vi klare ambisjoner om å ekspandere videre og ut over Norges grenser.

LES OGSÅ: Sjekk rockedøtrene på motevisning