Kineserne kommer

Gjør deg klar for en kinesisk invasjon som vil forandre verden. Den kinesiske økonomien overgår alle forventninger og oppkjøpet av norske Elkem er kun starten på eventyret.

Publisert

Elkem ble kjøpt av kinesiske China National Group. (Bluestar) for 12,5 milliarder kroner. Dette blir ikke det eneste oppkjøpet kinesiske selskaper kommer til å gjøre i Europa dette året.

Kina er i ferd med å bli verdens største bilmarked, og det kjøpes nå flere biler i Kina enn noen andre land i verden. Noe som både har resultert i endeløse bilkøer og alt annet enn frisk luft over storbyene. Her hjemme vet vi nordmenn generelt lite om Midtens rike. Vi forbinder kinesere med steinhard disiplin, kung fu filmer og kommunismen, men nå om dagen snakker alle om Kinas økonomiske vekst og Kina som supermakt.

1,34 milliarder

kinesere spiser, drikker, forbruker og produserer mer enn noe annet land i verden. Det betyr at 1 av 5 mennesker er kinesiske. Tallene er store, og det er kanskje ikke så rart at det mest skremmende ordet i amerikansk industri er ”Kina prisen”.

17 millioner

kjøretøy ble solgt i Kina i 2010, og det er forventet at i 2020 vil tallet være på rundt 40 millioner. Kina har ca 85 millioner registrerte biler, busser og lastebiler, og med sin enorme salgsvekst vil de slå USA med sine 250 millioner i løpet av ti år, og dermed inneha verdens største bilpark.

2000

biler ble solgt hver eneste dag i de ni første månedene alene i Beijing. Det kan være en av grunnene til at byen i flere år har vært regnet som verdens mest forurensende by. På en vanlig dag er forurensningsnivået I Beijing fire ganger det WHO (verdens helseorganisasjon) betegner som akseptabelt å leve i.

46500

kjøretøy blir solgt hver dag i Kina. Det er kun tre dagers arbeid for å slå Norge, som selger ca 127.000 biler i året. Norge har rundt 2, 5 millioner registrerte kjøretøy.

Over 500 millioner

sykler finnes i Kina, og i 1998 syklet 60 prosent av alle kinesere til jobb. I dagens Kina er tallet nede på 20 prosent, og det som en gang var flott sykkelveier, er nå blitt omgjort til bilveier. Hvis du går ut på gaten blir du omringet av en blanding av nye og gamle biler, scootere og færre sykler enn tidligere.

Kina grenser til 14 land:

Nord-Korea, Russland, Mongolia, Kasakhstan, Kirgisistan, Tadsjikistan, Afghanistan, Pakistan, India, Nepal, Bhutan, Burma, Laos og Vietnam. I tillegg grenser Kina til Sør-Kinahavet, Øst-Kinahavet, Gulehavet og Koreabukta.

Verdens største

demning ligger i Kina, Tre Kløfter-dammen. 13 mindre byer er blitt flyttet for å gi plass til vannmagasinet som tok ti år å bygge.

3,7 millioner kilometer

med asfaltert vei, som skjærer igjennom et landskap på 9, 6 millioner kvadratkilometer.

70.000 kilometer

med motorvei på kryss og tvers av landet, binder sammen de 169 største byene med mer enn to millioner innbyggere.

Klima i Kina

er variert. Kaldt og tørt i Nord, mot fjellandskapet i Himalaya og Tibet. Tilnærmet europeisk klima Nordøst og i Beijing. Varmt tropisk klima i Sør.

6000 milliarder

kroner kom den samlede verdien av Kinas utførsel av varer og tjenester i 2009. Kina har passert både USA, Tyskland og Japan, og er nå verdens største eksportør.

200.000 kilometer

med glidelås (Fem ganger rundt jorden) og 15 milliarder knapper produserer Kina i året.

80 prosent

av leketøy for både barn og voksne blir laget i et av de ti tusen leketøysfabrikkene i Kina.

Ca 200 f.vt

ble iskremen oppfunnet i Kina. Ved å kombinere melk, rismikstur og snø. I flere århundrer var Kina en av de mest avanserte sivilisasjonene i verden. De store oppfinnelsene som kompass, krutt, papir og trykkekunsten kommer fra Kina.

Kina er rik på

naturressurser som bl.a. kull, olje og jernmalm. Samtidig er Kina også verdens største energiforbruker og nest største forbruker av olje, og det forventes at de tar igjen USA.

800 millioner

mobilbrukere finnes i Kina. Kanskje ikke så rart med tanke på at halvparten av alle mobilene også produseres der.

50 prosent

av alle verdens griser spises opp i Kina. De umettelige kineserne spiser også en tredje del av verdens risforbruk, 53 prosent sojabønner og 19 prosent av alle fjærkre. Likevel er Kina fremdeles et ”fattig” land som inntil nylig har mottatt støtte gjennom FNs matvareprogram.

47 prosent

av verdens stålforbruk med over 568 millioner tonn. Vi kan også legge til at Kina står for halvparten av all cementforbruk i verden med opptil tre milliarder tonn årlig.

Veksttoget i Kina ser ikke ut til å stoppe. De seks millioner ambisiøse og dyktige studentene blir ferdig med høyere utdanning fra et de 2000 utdanningstilbudene hvert år. Noe som gjør at 10 prosent av verdens vitenskapelige artikler kommer fra Kina, og det forventes at Kina i nærmeste fremtid vil gå forbi USA og Japan i antall patentsøknader i verden. Kina sender stadig flere bunker med Yuan-sedler til utlandet, og gjør store og tunge investeringer i Afrika, Sør-Amerika og Asia. Alt dette vil sette Kina i posisjon til å overta som verdens største økonomi i fremtiden.