Kate mintes falne soldater
Svartkledd hertuginne.
(SIDE2): Hertuginne Kate av Cambridge deltok ifølge Daily Mail søndag for første gang som medlem av kongehuset under Rememberance Sunday – markeringen til minne om falne soldater.
Remembrance Sunday er ifølge Wikipedia den søndagen som faller nærmest 11. november, dagen da våpenhvilen som endte første verdenskrig ble inngått i 1918. Selv om dagen opprinnelig er knyttet til første verdenskrig, brukes dagen nå til å hedre falne i alle kriger Storbritannia har vært med i.
Prinsesse Anne i uniform
Rememberance Sunday markeres over hele Storbritannia, og i London foregår markeringen ved den såkalte Kenotafen, et krigsmonumentt i Whitehall. Her la dronning Elizabeth, prinsen av Wales og statsministeren søndag ned kranser laget av (kunstige) røde valmuer.
Valmuene er et symbol med sterk forbindelse til første verdenskrig, ettersom mange av de hardeste slagene sto i områder i Flandern som før krigen var fulle av slike blomster.
Alle de mannlige medlemmene av kongefamilien var i uniform, mens kvinnene var kledd i svart, med unntak for prinsesse Anne, som også deltok i uniform.
Så seremonien fra balkong
Kongelig protokoll tilsier at alle som er inngiftet i kongefamilien – med unntak av prins Philip – skal se på seremonien fra avstand, og ikke selv delta. Kate sto derfor sammen med sin stesvigermor, hertuginne Camilla, og med prins Edwards kone Sophie, grevinnen av Wessex. På balkongen sto også viseadmiral Sir Timothy Laurence, prinsesse Annes ektemann.
Hertuginne Kate var for anledningen kledd i en kåpe designet av Diane von Furstenberg og hatt laget av Jane Corbett.