- Kalte Tarantino for «asshole»
På grunn av en rappkjefta skuespiller trodde ikke Jerzy Skolimowski at hans nye film ville få pris i Venezia.

(SIDE2:) Den prisvinnende filmen «Essential Killing» er klar for norske kinoer. Vi har møtt regissør Jerzy Skolimowski i Oslo.
Usant rykte
Skolimowski er kjent for sitt samarbeid med Roman Polanski, men også for sine mange filmer, både som regissør og skuespiller. Han vant Gullbjørnen i Berlin for «Le départ» i 1967 og han har vunnet og vært nominert til en rekke priser i Cannes. Som skuespiller har han blant annet spilt i «Mars Attacks!» og «Eastern Promises».
Men nå er det altså «Essential Killing» det dreier seg om. Filmen fikk Juryens Spesialpris og prisen for beste skuespiller under Filmfestivalen i Venezia 2010. Quentin Tarantino var juryleder, og Skolimowski innrømmer at han var svært overrasket over å få to priser.
- Tarantino er amerikaner, og et rykte sier at filmen er antiamerikansk. Det er ikke sant, men jeg var redd at han skulle tro det. Men det gjorde han ikke, smiler regissøren.
Vanskelig jobb
Det er også en annen grunn til at han hadde trodd Tarantino ville sky filmen. Hovedrolleinnehaver Vincent Gallo - som fikk pris for sitt skuespill - er ikke blant Tarantinos beste venner.
- Vincent kalte Tarantino for «asshole» offentlig for noen år siden. Vincent er stor i kjeften og er ikke alltid så veldig diplomatisk. Jeg kjenner ikke detaljene, men han sa det. Så jeg hadde ikke trodd at vi skulle vinne, og spesielt ikke to priser og i hvert fall ikke at Vincent skulle vinne. Men Tarantino hevet seg over det og vi fikk de to prisene, sier han.
Skolimowski berømmer skuespillerprestasjonen til Gallo, men innrømmer at det ikke var lett å jobbe med ham.
- Han gikk så dypt inn i rollen og var så fokusert. Han så fiender overalt og ble provosert over den minste ting. Etter at vi var ferdige beklaget han alt. Det var en vanskelig prosess, men det som teller er resultatet. Og han spiller veldig godt, sier han.

Ikke en politisk film
«Essential Killing» handler om Mohammed, som blir tatt til fange etter å ha drept tre amerikanske soldater et sted i Midtøsten. Han fraktes til en hemmelig militærbase i Europa, men fangetransporten havner i en ulykke, og Mohammed klarer å rømme. Tynnkledd, barbeint og iført håndjern flykter han inn i den snødekte skogen med soldater og hunder i hælene.
Les vår anmeldelse: Rød snø
- Ideen med å lage filmen var å se at et menneske blir som et vilt dyr for å redde seg selv. For å overleve må han drepe fienden. Han bryr seg ikke noe om hvem de er. De som jakter på ham, er fienden, sier Skolimowski.

Selv om filmen tar for seg krig, terrorisme og militærfanger, er ikke filmen politisk rettet.
- Jeg bryr meg ikke noe om det politiske. Det er bare en ramme. Det er det samme om han kommer fra Afghanistan, Irak eller Pakistan. Det er ikke hovedtemaet. Det er mennesket som teller, ikke språk eller land. Han må kjempe for livet som et villdyr, sier han.
Likevel trekker han fram at det ikke er helt utenkelig at krigsfanger fra Midtøsten kan ha blitt fraktet til Europa i hemmelighet.
- Det er ubekreftede rykter som sier at CIA har landet i Europa. Ryktet sier Litauen, Romania, Polen eller Norge. Det er bare myndighetene i Litauen som har innrømmet at noe har skjedd der, sier Skolimowski.
Spilt inn i Norge
Store deler av scenene i skogen er spilt inn i Enebakk utenfor Oslo. Norske skuespillere som Nicolai Cleve Broch og Stig Frode Henriksen har små roller i filmen.
Skolimowski innrømmer at han ikke var klar over at stedet het Enebakk, men han sier at det ikke var tilfeldig at de dro til Norge.
- Jeg ville spille inn det meste i Polen, men der var det ikke nok snø. Så da dro vi til Norge. Vi måtte et sted som lignet skogen i Polen, med likt landskap og like trær. Publikum skal ikke kunne se at det er ulike steder. Og det ble perfekt match. Noen ganger bruker vi ulike steder i samme scene uten at noen legger merke til det, sier han.
Før han avslutter, vil Skolimowski også gjerne takke sine norske kolleger for hjelpen.
- Jeg fikk enorm hjelp fra norsk side. Ikke bare fra min norske partner Ingrid Lill Høgtun og Cylinder Production, men også Norsk filminstitutt og distributør Europafilm. De har vært veldig hjelpsomme. Og ett navn til, min norske venn gjennom mange år, Truls Kontny. Det var han som min første kontakt i Norge, sier Skolimowski.
