Juletrefest og lesestund på Slottet

Se kongefamiliens nye julebilder!

Publisert

(SIDE2): Dronning Sonja (74) tok fram eventyrboka og leste for barnebarna under den tradisjonsrike julefotograferingen på Slottet. I år ble bildene tatt i den røde salongen.

- Årets bilder av kongeparet og kronprinsfamilien er tatt i den vakre røde salongen, som er ett av rommene på Slottet hvor man har juletre, sier kongeekspert og hoffreporter, Kjell Arne Totland, til Side2.

Se flere bilder nederst i saken!

Leste eventyr
Både prins Sverre Magnus (6) og prinsesse Ingrid Alexandra (7 1/2) er fremdeles såpass små at de trenger en liten distraksjon når det er tid for offisiell fotografering. Lilleprinsen er som smågutter flest - det er altså litt vanskelig for å sitte helt stille i de fleste situasjoner...

Dronningen leste derfor det lille eventyret «Hvordan snøen fikk farge» for hele familien - kong Harald (74), kronprins Haakon (38), kronprinsesse Mette-Marit (38) og Marius Borg Høiby (14 1/2 ) var selvsagt også med under fotograferingen.

- Det var koselig, kommenterte Mette-Marit om eventyret, noe dronning Sonja sa seg helt enig i.

Se video på kongehuset YouTube-kanal!

- Det er hyggelig med nye julebilder av kongefamilien. Morsomt å se hvordan kronprinsbarna vokser fra år til år. I fjor ble det jo ikke tatt slike bilder fordi kronprinsfamilien var bortreist, sier Totland om de nye bildene.

Årets juletrefest
Ved et par aneldninger har julefotograferingen funnet sted ute i snøværet med aking og pølsesteking på bålet som tema. Men i år ble det igjen innendørs. Dronningen, i beltestakk fra Telemark, og kronprinsessen får begge skryt av kongeeksperten for å ha valgt bunad til årest julebilder. Den lille prinsessen hadde på seg mørkeblå kjole med et lite gullhjerte i halsen, mens de mannlige i kongefamilien hadde dress for anledningen.

- Det er nok mest av praktiske grunner at julebildene ble tatt på Slottet mandag ettermiddag. Etterpå er det nemlig tid for den årlige juletrefesten i den store festsalen, og da var altså kongefamilien ferdig kledd og pyntet til fest, sier Totland.

Til jul skal kongefamilien feire julaften på Skaugum der Mette-Marit blir vertinne. Julegudstjenste blir det også på julaften i Asker kirke, noe som er nytt fra tidligere år da kongefamilien har pleid å gå til julegudstjeneste 1.juledag.

4797