- Jeg har vært døden nær

Ida Maria ba på sine knær om å få overleve.

Publisert

(SIDE2): Artisten Ida Maria Sivertsen (29) fikk braksuksess med sin første plate i 2007.

I 2009 fremførte hun en låt på det populære talkshowet «The Tonight Show» med Jay Leno. Senere det året, da hun holdt konsert i Boston, løp hun gråtende av scenen. Plateselskapet bestemte å sende Ida Maria hjem for å hvile.

Ida Maria hadde utviklet en dyp sceneskrekk som hun døyvet med alkohol. Etter den gang har hun fått hjelp. Hun har snakket åpent om både angst, depresjoner og alkoholisme.

Vil leve
Artisten forteller til Dagbladet at det viktigste for henne i dag er å være endru og hjelpe andre. Men hun frykter også at hun skal behynne å drikke igjen.

- Ja, jeg er livredd. Jeg ba på mine knær til en ånd i himmelen om å få lov til å overleve. Jeg har vært døden nær så mange ganger. Det ble en påminnelse om at jeg vil leve, og den påminnelsen får man bare noen ganger i livet, sier hun.

Mer fra Side2.no: Besøk forsiden

- Blir lett besatt
Ida Maria sier hun ikke har noen garanti for å overleve ved et tilbakefall.

- Poenget er at jeg er allergisk mot alkohol. Det høres veldig rart ut, men jeg blir lett besatt av ting, klarer ikke å stoppe. Du er besatt, og tror du ikke vil stoppe. Du kan se ødeleggelsen, men fortsetter likevel. Det forteller litt om hvordan livet mitt har vært de siste åra, sier Ida Maria til avisen.

I disse dager er hun aktuell med sin nye plate «Love Conquers All».