- Jeg er litt bekymret

I dag kan Robinson-Bård Anders bli valgt til ordfører.

Publisert

(SIDE2): Det kom tildlig frem at ordførerkandidat i ordførerkandidaten i Alstahaug Arbeiderparti, Bård Anders Langø (38), var en av deltakerne i årets «Robinsonekspedisjon».

Det var lenge uklart når nordleningen ville gjøre sitt inntog på TV-skjermen siden han ikke var en av de 16 som ble introdusert som deltaker helt fra starten.

Søndag fikk imidlertid TV-publikummet se den første epsioden hvor de fire såkalte utfordrerne figurerer, noe som betyr at Bård Anders fikk viste seg frem før valgdagen 12. september.

- Jeg håper ikke min deltakelse i «Robinsonekspedisjonen» har noen innvirkning på valget i det hele tatt, sier Bård Anders til Side2, som i utgangspunktet trodde hans TV-debut ville bli etter 12. september.

- Jeg tror uansett det bare blir positivt, legger Bård Anders til.

- Opptatt av å være ærlig
Som de fleste andre realityprogram er taktikk en viktig ingrediens i kampen om å vinne «Robinsonekspedisjonen» og deltakerne må ofte ta i bruk mer eller mindre tvilsomme metoder for å nå toppen.

Bård Anders mener imidlertid han ikke er en av dem som vil ty til slike uærlige midler.

- Jeg er veldig opptatt av å være redelig og ærlig. Jeg kan ikke stå i høst og så kommer en episode fra «Robinsonekspedisjonen» i november hvor jeg har løyet eller bedratt noen. Da blir jeg halshogd, overdriver han med et smil.

Side2 møter ordfører-kandidaten under innspillingen av realityserien, og vi må selvsagt spørre om han spiller et helt rent spill.

- Jeg prøver i alle fall å være ærlig med dem som er rundt meg, svarer Bård Anders.

- Litt bekymret
Til tross for planer om å ikke være ufin på TV er det ikke til å komme utenom at deltakere i realtiyserier ofte blir dratt med inn i taktikkens verden.

Produksjonsselskapet har også stor frihet til å klippe sammen programmet slik de ønsker for å skape mest mulig spenning for TV-seerne, og dette engster Bård Anders noe.

- Jeg er litt bekymret for hva TV 3 og Strix kan finne på å gjøre, men så lenge jeg oppfatter det jeg gjør som ærlig så både håper jeg og tror at jeg kommer til å stå fram slik når det kommer på TV også, sier Bård Anders.

- Svære edderkopper
Som en av utfordrerne ble Bård Anders sendt på en egen strand hvor han sammen med de tre andre måtte sove i et nedslitt skur sammen med edderkopper og annet kryp.

- Det var ordentlige svære edderkopper, men jeg tenkte så lenge jeg ikke rører de så rører ikke de meg, ler han.

- Jeg måtte jo bare greie det, for om jeg ikke taklet det så hadde jeg måtte dra hjem. Det gikk mye bedre enn jeg trodde, fortsetter Bård Anders.

Gikk ikke på do
Ordførerkandidaten har tidligere innrømmet at han gikk 24 dager uten å gå på toalettet.

- Jeg holdt meg i 24 døgn. Da ga de andre deltakerne legen beskjed, og jeg fikk melding om at dette var farlig. Da opplevde jeg en fødsel, uttalte Bård.