Isabel Raad: - Plutselig fikk jeg en faktura fra et inkassobyrå

Toppbloggeren utsatt for identitetstyveri.

PARADISEPARET Pierre og Isabel er godt kjent i sosiale medier, men paret har også erfart at det å ha et kjent navn kan by på utfordringer.
Publisert

(SIDE2): Isabel Raad (22) ble først kjent gjennom realityserien Paradise Hotel i 2015.

Siden den gang har hun blitt en av Norges mest leste bloggere og realitykjendisen har flere ganger vekket oppsikt med sine blogginnlegg.

For noen uker siden skrev Isabel om at hun ikke var fornøyd med avtalen med TV 2-serien «Bloggerne», og tidligere i år avslørte bloggeren at hun i en lengre periode hadde blitt trakassert av en plagsom mann hun omtalte med aliaset «Jarle».

Nylig avslørte den tidligere Paradise-deltakeren at hun har levert anmeldelse til politiet på grunn av identitetstyveri.

Brukte falsk mail med Isabels navn

- Plutselig fikk jeg en faktura fra et inkassobyrå. Jeg betaler alltid regningene mine så jeg skjønte jo ingenting. Da jeg ringte inkassobyrået så fikk jeg greie på at det var bestilt masse produkter på nett i mitt navn, sier Isabel Raad til Side2.

KJENT BLOGGER: Flere titusenvis er daglig innom bloggen til Isabel. 

Bloggeren forklarer at det hadde blitt registrert en falsk mailadresse med hennes navn og et telefonnummer. I tillegg var adressen til Isabels mamma registrert i bestillingen.

- Inkassobyrået forsto fort at dette ikke var meg. Jeg spurte om å få det telefonnummeret som var oppgitt i bestillingen da jeg ønsket å ta kontakt med personen som eide nummeret.

22-åringen ringte og spurte personen hvorfor det var blitt bestilt varer på nett i hennes navn.

- Personen jeg snakket med nektet for dette. Men hvorfor var da dette telefonnummeret registrert? spør Stavanger-jenta oppgitt.

Videre forteller Isabel at hun fikk beskjed fra inkassobyrået om å anmelde saken.

- Det gjorde jeg, men jeg fikk samtidig beskjed om at dette antakeligvis ikke kom til å bli gjort så mye med, sier hun.

- Og jeg skjønner ikke hvorfor politiet ikke gjør noe mer med sånne saker. Det er identitetstyveri og det er jo ulovlig! I mitt tilfelle har de også IP-adressen som varene er bestilt fra, så da kan de i alle fall sjekke det opp, mener bloggeren.

Inkassobyrået har nå slettet saken.

- Skjønner ikke at det er mulig

«(...) det er jo helt absurd at et annet menneske tar seg den"friheten" til å gjøre noe slik. Det er ulovlig, og det er straffbart. Det er helt sinnsykt hvordan noen kan gjøre noe sånn?» skriver Isabel på sin blogg og legger til at hun føler seg utnyttet.

- Jeg skjønner ikke at det mulig å gjøre noe sånt. Sånne personer gjør det kun på pur f... Det er for å være stygge og for å prøve å få til at jeg skal betale for noe jeg ikke har bestilt, sier Isabel til Side2.

- Hva slags system er det som brukes når alt man trenger er et navn. hvem som helst kan jo bestille hva som helst, det skal jo ikke være så enkelt, mener kjæresten Pierre.

- Må anmeldes

Rådgiver i Norsk senter for informasjonssikring (NorSIS), Ole Anders Ulsrud, forteller til Side2 at ID-tyveri rammet mer enn til sammen 150.000 nordmenn i 2014 og 2015.

RÅDGIVER I NORSIS: Ole Anders Ulsrud.

- Vi gir råd om å anmelde identitetstyveri til politiet så raskt som mulig, sier rådgiveren.

Ulsrud forklarer at det i slike tilfeller er viktig å samle alt av regninger, brev og lignende som dukker opp i postkassa. 

- Sammen med en politianmeldelse skaper dette beviset på din uskyld. Ring virksomheten du har fått regning fra å fortell om saken. Dersom virksomheten, på tross av at du har gitt beskjed om at du har blitt utsatt for identitetstyveri fortsatt krever at du skal betale, så skal du ringe inkassoselskapet å bestride kravet, legger han til. 

- Akkurat i denne situasjonen burde nettbutikken endre sine rutiner for hvilke personlig informasjon som skal til for å kunne handle, mener Ulsrud.

NorSIS-rådgiveren tipser om nettstedene nettvett.no og slettmeg.no for å få råd til hvordan man kan forebygge ID-tyveri samt hva du skal gjøre hvis du har blitt utsatt for en slik situasjon.

Isabel Raad leverte anmeldelsen til Oslo Politidistrikt. Side2 har fredag kveld vært i kontakt med Oslo Politidistrikt for å få en kommentar om saken, men   kommunikasjonsenheten er ikke tilgjengelig etter klokken 15:00 på fredager.

Side2 har ikke lyktes med å få kontakt med det aktuelle nettselskapet varene ble bestilt fra.