- Internett er en menneskerett
Uakseptabelt å frata fildelere internett, samt blokkere nettsider.
Organisasjonen for Sikkerhet og Samarbeid i Europa (OSSE/OSCE) har nettopp laget en rapport som har fått det klingende navnet «Freedom of Expression on the Internet», og den går til frontalangrep på flere av sine medlemsland - og ikke minst underholdningsindustrien.
En menneskerett
Rapporten er laget av jusprofessor Yaman Akdeniz ved Istanbul Bilgi University, og den slår til ved å slå fast at internett nå har blitt så viktig på så mange områder, at det rett og slett er en menneskerett.
For eksempel må du ha internett for å kunne søke om å få lov til å reise til USA. Uten å først gå på nett kommer du ikke engang på flyet.
Og dette er langt fra det eneste eksempelet på ting du i dag trenger internett til.
Og slikt får konsekvenser.
Kan ikke blokkere fildelere
Rapporten mener at den stadige utbredelsen av såkalte «three strikes»-lovgivning, eller «gradert respons» som en liker å kalle det i Norge, som går ut på at etter å ha fått tre anklager om å ha gjort noe suspekt, så mister du internettlinjen din. Ifølge OSSE er dette sannsynligvis brudd på medlemslandenes forpliktelse til «freedom to hold opinions and to receive and impart information and ideas without interference by public authority and regardless of frontiers».
Den mener også at Norges ordning med Kripos' såkalte Barneporno-filter er bekymringsfull. De går så langt som å si at den kan være et brudd på menneskerettighetene, selv om en har gode intensjoner, fordi det går utenfor rettssystemet, og dermed kan misbrukes.
«In the absence of a legal basis for blocking access to websites, plastforms and Internet content, the compatibility of such agreements and systems with OSCE commitments, Article 19 of the Universal Declaration and Article 10 of the European Convention on Human Rights is arguably problematic.»
Vil ikke ha nettsensur
OSSE er også svært skeptisk til sensur av enkeltnettsteder, som regjeringen i Norge nå åpner for at skal kunne skje i utstrakt skala.
« Further, blocking is an extreme measure and has a very strong impact on freedom of expression and the free flow of information. Participating States should therefore refrain from using blocking as a permanent solution or as a means of punishment», skriver de i rapporten.
Ifølge rapporten bør bare sensur av internettsider skje når det er «absolutt nødvendig».
Vil ha lovpålagt nettnøytralitet
Og det stopper ikke der. OSSE mener at alle land bør innføre lovbestemt «nettnøytralitet». Nettnøytralitet er et prinsipp som går på at alle nettsider og tjenester på nett er likeverdige, og at ingen kan kjøpe seg eksklusive rettigheter.
Den klassiske frykten er at internett skal bli litt som TV-verdenen der du i utgangspunktet får tilgang til en «grunnpakke» der du bare får besøke noen få nettsider (la oss si norske nettaviser), mens hvis du betaler masse ekstra kan du for eksempel også få tilgang til Facebook og YouTubeandre tjenester.
Norge er et av få land som til en viss grad har bestemmelser rundt dette, men ingenting er lovbestemt.
Får ikke lov til å «slå av» internett
OSSE er også svært skeptiske til å ha en «kill switch» for internett, slik at internett kan skrus av for hele eller deler av befolkningen i krisesituasjoner. Dette var noe vi blant annet så ble benyttet i Egypt da opprøret der begynte.
«The OSCE participating States should refrain from developing, introducing and applying 'Internet kill switch' plans as they are incompatible with the fundamental right to information», skriver OSSE i rapporten