Hvilken farge tror du flest vil ha?
Ny undersøkelse viser hvor kreative vi er.

Når du kjøper en ny bil kan du i mange tilfeller velge farge helt fritt. Det finnes noen standardfarger, men mange produsenter tilbyr det fulle fargespekteret.
Så hva er egentlig fargene som vi foretrekker?
Kjemikalieselskapet DuPont har lagt fram sin årlige, verdensomspennende oversikt over de mest populære fargene.
Og du gjettet riktig: Den mest populære fargen er ikke rosa.
«Kjedelige» farger topper
Det er til dels store variasjoner fra land til land, men om vi begynner på verdensbasis så er det sølvfarget bil som er det hotte. 26 prosent av alle biler som ble solgt i hele verden i fjor var sølvfarget. Tett etterfulgt av svart med 24 prosent.
Lenger ned på listen blir det litt mer spennende farger: Grått inntar nemlig 3.-plassen med 16 prosent av markedet, og forskjellige hvitfarger tar 4. plassen med 16 prosent.
De neste plassene: Rødt (6 %), Blått (5 %), Brun (3 %), Grønn (2 %), Gul/Gull (1 %) – og resten: 1 %.
Litt bedre i Europa
Statistikken til DuPont går ikke helt ned til Norge, men tallene fra Europa viser at vi er en anelse mer kreative enn verden sett under ett – men de fire første plassene er stort sett det samme:
Svart (24 %), grått (19 %), sølv (17 %) og hvit (14 %).
Etter disse fargene følger blått med 9 prosent, rødt med 7 prosent og brunt med fem prosent.
Trygt og godt
Audi er en av merkene som i Norge gir deg mulighet til å velge og vrake i nærmest et ubegrenset utvalg av farger. Informasjonsansvarlig Marius Tegneby forteller til Nettavisen at det er svært få som benytter seg av den muligheten.
– Bildet er litt nyansert, og du må dele litt opp i klasser. Den tradisjonelle bilkjøperen vil gjerne bare ha noe som er trygt og godt, og sørge for at bruktverdien holder seg. De velger gjerne fargene sort, sølv og grått, sier Tegneby.
– Og så skal man ikke glemme at en bil ofte ser veldig bra ut i sølv. Man får da ofte godt fram konturer og linjer. Det er en grunn til at en ofte bruker sølvfargede biler i brosjyrer. Dessuten ser det ikke så fort skittent ut, sier informasjonssjefen.
Han påpeker også at det i dag er mange forskjellige gråfarger.
– Grått er ikke grått. Vi har en del attraktive gråfarger som ikke er så kjedelige.
Små biler ofte mer vågale
For noen år siden satset VW stort på sine fargekonsepter på Polo. Dette har en gått noe bort ifra, men små biler skiller seg fortsatt ofte litt mer ut.
– På de mer kompakte bilene, som A1 og A3, er folk ofte litt er vågale når det gjelder farger, sier Tegneby.
Tegneby forteller at det likevel i mange tilfeller kan være ganske økonomiske motiver bak å velge «vanlige» farger.
– For dem som har leaset bil gjennom jobben, så er det ofte slik at det er større avskrivinger – og derfor en større skattesmell – på biler som har uvanlige farger, sier Tegneby.
Helt svart-hvitt er det likevel ikke.
– På enkelte modeller, som for eksempel A5, ser vi at folk gjerne ønsker litt mer utførte, utradisjonelle farger – gjerne i kombinasjon med spesielle farger og interiør. Brukt går disse gjerne fortere unna enn de grå, sier Tegneby.