«Hva selger dere, sexdukker eller sykler?»

«Nå er det vår og sykkelsesong, men Gaarder sykkelsport i Fredrikstad mener det er nødvendig å spille på kvinner og sex for å selge sykler», uttaler gruppen Stopp Pornokulturen.

Foto: André Lia
Publisert

– En «sexdukke» med baken i været og teksten «Prøv meg...»? Seriøst? Vi har nettopp snakket med Gaarder sport på telefonen, de syntes dette var en helt uproblematisk måte å selge sykkel på, skriver gruppen på sin Facebook-side.

Denne saken er levert av Fredrikstad Blad.

Gruppen opplyser at de jobber for å spre bevissthet om hvordan pornografi og pornokultur påvirker stadig flere sider av offentlighet og intimsfære på en negativ måte. Siden har 2441 følgere.

Mange har kommentert, både hos gruppen, og på Facebook-siden til sportsbutikken.

«Skal sykkelen i vinduet sykle over damen? Skjønner at det ikke er lett å selge sykler i distriktene, men dette ser ikke bra ut», skriver Elisabeth Kristiansen på Gaarder Sykkelsports Facebook-side.

«Hva selger dere, sexdukker eller sykler? Begge deler?», skriver Elisabeth Kristiansen.

«Som den seriøse forhandleren som jeg er sikker på at dere er håper jeg at dere tenker litt på hva slags budskap ei sexdukke som står på alle fire i vinduet har på unge jenter og gutter. Kan man virkelig ikke selge sykler på en annen måte? Dette var skuffende!» skriver Kristin Klokkervold.

LES OGSÅ: Slik fikser du vårpussen enkelt og raskt.

Fjernet dukken

Torsdag morgen er dukken som viste en lettkledd kvinne, på alle fire, borte fra utstillingen.

– Nå har jeg fjernet den, sier innehaver Ragnar Frøland.

Han forteller at alle reaksjonene ble overveldende.

– Vi har fått både positive reaksjoner og pepper. Vi har aldri ment provosere noen. Vi ønsket bare litt oppmerksomhet, sier Frøland.

– Kjønnsdiskriminerende

– Gaarder Sykkelsport i Fredrikstad har prestert å sette sammen et ganske forferdelig og kjønnsdiskriminerende utstillingsvindu, som også bryter med markedsføringsloven, forteller Kristine Helliesen til f-b.no.

Hun viser til Markedsføringslovens paragraf 2: Markedsføring må ikke stride mot god markedsføringsskikk. Ved vurderingen legges det vekt på om markedsføringen krenker allmenne etikk- og moraloppfatninger, eller om det tas i bruk støtende virkemidler. .. Annonsør og den som utformer reklame, skal sørge for at reklamen ikke er i strid med likeverdet mellom kjønnene, og at den ikke utnytter det ene kjønns kropp eller gir inntrykk av en støtende eller nedsettende vurdering av kvinne eller mann.

Helliesen forteller at Gaarder Sykkelsport er rapportert til Forbrukerombudet for denne vindusutstillingen.

– Hva tenker du om reklamen med mannen i snekkerbukse, med sitatet: «Jeg er et råskinn?» - som står i det andre vinduet?

– Utstillingsvinduet ved siden av er absolutt like ille. Jeg ser ingen grunn til å ty til pornofiserte "sexdukker" for å selge sykler. Det virker som om Gaarder ikke helt forstår hvorfor slike framstillinger av menn og kvinner er problematiske, og særlig i markedsføringsøyemed. De prøver kanskje å følge med i tida, men har en middelaldersk holdning og syn på kvinner og menn. Det er heller ikke bare voksne som går forbi disse vinduene. Gaarder sykkel bruker en sexistisk pornokultur for å selge sykler, og det er for meg både absurd, tankeløst og støtende, sier Helliesen.

LES OGSÅ: Mekkekurs for damer.

Skal huskes

Det er dekoratør Per Hagen som har laget utstillingen.

– Jeg kom opp med to ulike alternativer til butikken, og de valgte denne og ville se hvordan det gikk. Jeg er vant til reaksjoner, og sa at den kom til å få reaksjoner. De har også hatt flere kunder innom som har smilt av utstillingen, sier dekoratøren.

Han holder til i Fredrikstad, men jobber i Tyskland for øyeblikket.

– Jeg lager verker for å skape reaksjoner. Folk skal huske en utstilling etter å ha sett den. I fjor hadde vi en overvektig mann i utstillingen, det fikk vi ingen negative reaksjoner på. Denne gangen har vi en mann og en kvinne, sier Hagen.

Han forteller at han fikk kraftigere reaksjoner for en del år tilbake.

– Da kvinnekampen raset, var det flere og sterkere reaksjoner. Da brukte vi andre virkemidler, nå er det stort sett eldre damer som reagerer, hevder dekoratøren.

Les flere saker fra Fredrikstad Blad her.

Denne saken ble første gang publisert 01/05 2014.

Les også