Hevder butikksjefen brølte ut: - Nei, du er alt for tykk for mine klær
- Jeg sto der og gråt mens jeg prøvde å kle på meg.

(SIDE2): Lorena Farias fra Kristiansand skriver i et offentlig innlegg på Facebook at hun føler seg trakassert av en butikksjef på en LMC-butikk i Kristiansand, som skal ha kalt henne «tjukk».
Innlegget har vakt stort engasjement, og Farias forteller til Side2 at hun er overrasket over tilbakemeldingene.
- Jeg skrev dette for å være snill - ikke for å såre noen, men fordi jeg ønsker å forhindre at andre skal oppleve det samme. At innlegget skulle vekke så stort engasjement hadde jeg jeg overhodet ikke ventet, forteller hun.
- Barna ble redde
Farias prøvde først på seg to kjoler, etter en ansatts anbefaling, men da hun trengte hjelp for å få opp glidelåsen, kom butikksjefen.
- Hun brøler ut: Nei, nei, du er tjukk. Du er alt for tjukk for mine klær. Hvem skal betale for mine klær, hvis du ødelegger dem fordi du er så tjukk, skriver Farias.
Hun skriver videre at barna hennes ble redde, fordi damen skal ha snakket så høyt, mens de andre kundene gispet.
- Jeg stod der og gråt, mens jeg prøvde å kle på meg. Jeg bruker størrelse
XL, og kjolen var XL. Jeg passet i kjolen, men mistet lysten på alt. Ville bare rømme. Dette er mobbing! Jeg er ingen sylfide, men nå føler jeg meg som en strandet hval.
- Vakker uansett størrelse
Farias forteller at hun har vært trist siden hendelsen 15. mai.
- Det er ikke noe hyggelig når datteren din ser deg gråte. Jeg måtte fortelle hennes at uansett om du er tynn eller tykk, så er er du fin. «Jeg er jo også litt rund», sa datteren min.
- De må tenke over hvilke signaler de sender. Jeg prøver å lære barna mine at man er vakker, uansett hvilken størrelse man er. Det var også grunnen til at jeg la ut innlegget, fordi jeg vil ikke at dette skal skje med noen andre. Tenk om en ungdom med litt mindre selvtillit enn meg hadde kommet inn der, sier Farias til Side2.
Mener Farias har misforstått
- Vi sa ikke at hun var tjukk. Dette er tull og tøys. Det er ingen i servicenæringen som sier slik. Vi er jo avhengige av kundene våre, og da kan vi ikke snakke sånn til dem. Vi ville aldri brukt et slikt utrykk, sier Asra, ved LMC Sandens, som uttaler seg på vegne av butikksjef og butikken.
- Jeg vil gjerne beklage at kunden oppfattet det slik, men det var ikke slik vi oppfattet situasjonen. Vi mente at kjolen var for trang, men brukte ikke ordet tjukk. Uansett er det alltid kunden som har rett, og vi har sagt unnskyld.
Asra uttaler seg på vegne av butikken fordi hun forteller at butikksjefen ikke er så god til å snakke norsk, og at hun heller ikke hadde hørt om ordet «tjukk» før hun så innlegget på Facebook.
- Hele saken har blitt så stor ut av ingenting. Men vi har mange kunder som er fornøyde med oss, sier hun
Hun hevder også at de har bevis på at deler av historien ikke stemmer, men at de ikke har ønsket å bidra til at saken skulle vokse seg større enn den allerede er.
Leder for LMC Norge, Feinda Zingh, forteller til Side2 at de har tatt denne saken veldig alvorlig, og at de ønsker å beklage overfor kunden som føler seg støtt, men understreker at han aldri har fått inn noen klager på denne butikksjefen tidligere, og at han ikke tror hun ville kalt en kunde tykk.
- Ingen misforståelse
- Det er overhodet ikke snakk om noen misforståelse. Da min mann snakket med en av de ansatte tidligere på telefon, bekreftet hun min historie. Men nå har de snudd på flisa, sier Farias.
Hun forteller at hun konfronterte butikksjefen etter hendelsen, men at hun ikke fikk en unnskyldning. Hun sier at hun ennå ikke har fått en beklagelse fra den gjeldende butikken.
- Ikke en tekstmelding en gang. Jeg har ikke hørt et pip, sier hun.
Senere mandag skal hun i møte med senterledelsen ved Sandene Senter, hvor hendelsen skal ha inntruffet.