Her er suksessene ingen trodde på

Hva har en haifinne, noen plastikkbiter og en hundeskål til felles?

Foto: Skjermdump Youtube
Publisert

De er alle produkter som har blitt store suksesser etter at de ble avvist som idiotiske og latterlige i det britiske programmet «Dragon's Den». Program går ut på at diverse gründere og entreprenører får tre minutter på seg til å pitche sin forretningsidé til fem vaskeekte millionærer, eller «drager» som de blir kalt i programmet.

Foto: BBC Entertainment

Om millionærene liker det de ser, og tror at produktet vil være en god investering, går de inn i bedriften og tilbyr gründerne pengene de spør etter.

Synes de derimot at ideen din er helt tåpelig, får du høre det, Simon Cowell-style.

Stor beundring

På telefon fra Englan kan programleder Evan Davis fortelle at han har stor respekt for dem som tør å presentere ideene sine for «dragene». Selv har han nok med å komme seg ut av sengen om morgenen:

– Det at disse menneskene tør å stå foran en gjeng brutalt, ærlige millionærer som gir dem huden full dersom de synes ideen deres er idiotisk, er utrolig beundringsverdig. Disse menneskene har, og må ha, så utrolig tro på seg selv og produktet sitt. De tør rett og slett å bryte regler. Selv har jeg nok med å komme meg opp av sengen og bli fortalt hva jeg skal gjøre. På den annen side så har disse menneskene så stor tro på sitt eget produkt, at de sjeldent ser problemene rundt det, bare løsninger, sier briten.

Foto: BBC Entertainment

Er det noen produkter som har kommet da du tenkte for deg selv: «Hvordan kom du på dette?»

- Det var en dame som presenterte et produkt som skulle hjelpe damer å tisse når de hadde på seg upraktiske antrekk, som kjeledresser og lignende. Da tenkte jeg virkelig «hva i all verden», forteller han lattermildt til Side3.

Flesteparten av produktene som blir presentert for millionærene får tommelen ned, men det betyr ikke at de er dårlige ideer for det. Her er fem produkter som har ble spådd en dyster fremtid, men som gjorde spådommene til skamme.

SuperKneeS

«Ikke fortell meg at du har ofret alt for å utvikle SuperKneeS var beskjeden Stiplan Saulich fikk da han presenterte rulleskøyter for knærne. Stiplan brukte seks år på å studere diverse «kneaktiviteter» og utviklet SuperKneeS som skal gjøre det lettere å gjøre diverse jobber man gjør på knærne (ikke tenk koffert nå).

Foto: Thinkstock

Selv om «dragene» mente at dette ville bli en flopp, har det faktisk blitt en suksess, og fornøyde kunder med varme anbefalinger fra Spania, Israel og Ukraina er å finne på hjemmesiden til produktet.

The StableTable

Hvor ofte har du ikke vært på en restaurant og så har du fått det eneste ustøe bordet i lokalet? Den problemstillingen har tydeligvis irritert Andrew Gordon så mye at han utviklet produktet StableTable .

StableTable er enkelt og greit en rull med flere tynne plastskiver der du selv velger antall du skal stikke under det vinglete bordet. og så, voila, ikke noe mer vippebord.

Dessverre for Andrew fikk han også tommelen ned. En av millionærene omtalte også produktet som en «ridiculous idea».

Heldigvis for Andrew er ikke restaurant – og bargjester verden over helt enige, og «StableTable» har nå signert en distribusjonsavtale i USA hvor han kan redde millioner av restaurantgjester mot vinglete bord.

Magmatic

Rob Law hadde allerede brukt 17 000 pund, rundt 170 000 kroner, fra egen lomme da han sto foran «dragene» og ba om mer penger. Pengene skulle gå til videreutvikling og produksjon av Laws idé, en reisekoffert for barn som også kan brukes til å ri på. Dobbelt så moro, med andre ord.

Millionærene var ikke imponert, og en av dem klarte til og med å dra av den ene stroppen da han skulle prøve kofferten. Investeringen uteble, noe «dragene» angrer på i dag.

Magmatic , som koffertene heter, har i etterkant blitt en stor suksess og Law har solgt over 150 000 enheter i mer enn 60 land. Etter hvert har Law og hans team også utviklet reisesekker, barneseter for bil og oppbevaringsbokser.

Senere har to av «dragene» innrømmet at de angrer på at de ikke investerte i Laws Magmatic.

Road Refresher

Det høres ut som en ny type Wunderbaum, men det er det ikke. Road Refresher er nemlig en spesialdesignet hundeskål som skal gjøre det umulig for hunden å søle når den drikker. For godt til å være sant? Sjekk ut denne lettere TV-shop inspirerte reklamesnutten:

Skaper Natalie Ellis ba spesifikt om 120 000 pund, rundt 1,2 millioner norske kroner, for å lansere hundeskål ideen sin i USA. Ingen av «dragene» var særlig imponert over Ellis. Den britiske kvinnen lot seg ikke stoppe, og har klart å komme seg inn på milliardmarkedet i USA.

Hundeskålen hennes har blant annet blitt hyllet av flere medier, og ble blant annet kalt «Rolls-Royce av hundeskåler» av den britiske avisen The Observer. Road Refresher vant også pris for beste kjæledyrprodukt i 2009 av magasinet Pet Product News.

SwimFin

Er du lei av å ikle deg de oransje svømmeringene hver gang du skal bade? Det var oppfinner Kevin Mosley også, og presenterte ideen sin, SwimFin , for «dragene» i «Dragon's Den».

Ideen var et flyteprodukt formet som en haifinne som skulle hjelpe barn å lære seg å svømme.

Investorene omtalte ideen som «farlig» og «tåpelig», og Mosley måtte forlate «Dragon's Den» uten et pund i startkapital.

Men haimannen var ikke slått. «F ... them» tenkte Mosley, og tok en verdensomspennende patent på produktet.

Det første året SwimFin var i salg, solgte det for over 700 000 kr i mer enn 50 land. Etter den tid har svømmefinnen blitt utrolig populær, spesielt i Australia hvor produktet blant annet ble utstilt på den nasjonale messen, AustSwim Conference.

«Dragon's Den» er en stor hit i Storbritannia. Nå starter første sesong av den britiske versjonen søndag 19. august klokken 19:30 norsk tid på BBC Entertainment.

Denne saken ble første gang publisert 19/08 2012.

Les også