Her er Norge unike i Vesten
Dette kartet viser hvilke nettsider som er størst.

Dette kartet viser hvilke nettsider som er mest besøkt i forskjellige deler av verden. Kartet er laget av Mark Graham og Stefano De Sabbata fra Information Geographies, basert på tall fra analyseselskapet Alexa.
Det viser tydelig hvor dominerende Facebook og Google er i store deler av verden, sammenlignet med resten av nettgigantene.
De geografiske skillelinjene er også interessante. Mens Google er størst i Europa, Nord-Amerika, Sør-Øst-Asia og Oseania, har Facebook fått større fotfeste i Nord-Afrika, de spansktalende landene i Sør-Amerika og Midtøsten.
Unike Norge
Det mest interessante, sett med norske øyne, er at Norge sammen med Island er helt unike i Vesten. Her er nemlig Facebook den mest brukte nettsiden. Ellers i Vesten, og i store deler av verden, er Google den klart mest besøkte siden.
Ifølge Facebooks egne tall, er totalt 2,2 millioner nordmenn innom Facebook hver dag. Verden over har 1,2 milliarder mennesker skaffet seg en profil på det sosiale nettstedet.
Baidu
I Asia er situasjonen mer kompleks enn i resten av verden. Her har lokale nettsider og sosiale medier klart å demme opp for de amerikanske gigantene. Den kinesiske søkemotoren Baidu er for eksempel den mest populære siden i Kina, landet med flest internettbrukere, med sine 500 millioner.
Mer overraskende er kanskje at Baidu også er den mest populære søkemotoren i nabolandet Sør-Korea, større enn den sørkoreanske konkurrenten Naver. Kanskje betyr Asia-veksten til Baidu at vi ser et kinesisk internetthegemoni om noen få år?
Ellers ser vi at japanerne har Yahoo som sin store favoritt. Nettavisen Al Watan Voice er mest populær i de palestinske områdene, E-mail-klienten Mail.ru dominerer i Kasakhstan og russerne sverger til søkemotoren Yandex.
Det er lite informasjon om nettvanene i de afrikanske landene sør for Sahara, men i de landene som hadde nok brukere til å finne et mønster, er det tydelig at Google er størst.
