Her er de nye NSB-togene
De første nye supertogene til NSB har nå ankommet landet.

NSB viste mandag fram det første av i alt 50 nye tog som NSB skal få levert fra den sveitsiske produsenten Stadler.
Ifølge NSB er dette den største enkeltinvesteringen de har gjort noen gang, med en total prislapp på rundt fire milliarder kroner.
De nye togsettene skal ifølge NSB være spesielt godt tilpasset norsk vinterføre, blant annet med internt plasserte motorer, snøplog, snøsmeltingssystemer og andre godt utprøvde teknologier. Dermed håper en at vinterkaoset som tidvis har preget jernbanen i Norge skal bli mindre påtrengende når alle settes inn i rute fra og med 2012.
Regjeringen vil i nye Nasjonal Transportplan har betydelig fokus på såkalt universell utforming, og de nye togene har trinnfri av- og påstigning, og rundt 60 prosent av toget har «lavgulv». Det betyr også at togene er som de «gamle nye» lokaltogene, som har variert høyde på gulvet.
NSB skryter også av at togene får gode høyttalersystemer og store skjermer for å vise hvor du til enhver tid befinner deg.
Om de nye togene lever opp til de høye forventningene som nå legges får du ikke vite før i 2012. NSB melder at selv om det første togsettet nå er levert, så skal det ut på et omfattende testprogram i Norge før de settes i vanlig drift.
NSB opplyser at det i løpet av 2011 kommer i alt 10 nye tog til Norge.
Det nye toget ble vist frem for norsk presse på Sundland i Drammen mandag.
- Dette er starten på en ny tid for NSB. Disse 50 nye togene er den største enkeltorderen på togmateriell i NSBs historie, og er en investering på drøye fire milliarder kroner, sier konsernsjef i NSB, Einar Enger.
- De nye togene gir passasjerene en helt ny hverdag, med moderne fasiliteter og brukervennlige løsninger. Sammen med leverandøren Stadler har vi lagt opp en omfattende testing av togene både i Sveits og Norge for å gi kundene våre et best mulig togtilbud for fremtiden, sier Enger.
- Det er lagt stor vekt på at toget skal være tilgjengelig for alle og universell utforming har vært særdeles viktig. Universell utforming var et av evalueringskriteriene da toget ble valgt. Over 60 prosent av toget har lavgulv og alle inngangspartiene er tilpasset vedtatt standard for plattformhøyde i Norge. Tydelig merking, gode systemer for informasjon og romslig handikaptoalett i tilknytning til rullestolplasser er noen av de universelt utformede tilbudene, skriver NSB i sin presentasjon av de nye togene.
Ifølge NSB venter nå en intensiv periode med testing, godkjenning for bruk i Norge og opplæring av NSB personell, før toget blir tatt i bruk i 2012.
Først blir toget satt inn på strekningen Skien – Lillehammer.
Her er mer fakta om de nye togene:
- 50 nye togsett (24 region, 26 lokaltog)
- Togene har 5 vogner, og er 105,5 meter lange
- Regiontogene har 263 seter
- Lokaltogene har 295 seter
- Topphastighet: 200 km/t
- Produsert at sveitsiske Standler Bussang
Ved av- og påstigning:
Alle innganger har lavgulv og er tilpasset standard plattformhøyde på 760mm over skinnetopp
Alle innganger har døråpning på 1300mm
Alle innganger har et bevegelig, kontrastmerket trinn i to høyder. Trinnet på nivå 760mm skal dekke gap mellom tog og plattform
69 prosent av toget har lavgulv
10 prosent av setene i toget merkes som prioriterte seter
Rullestoler:
Rullestolheiser ved en inngang
4 rullestolplasser (2 permanente)
De permanente rullestolplassene er integrert i ordinær sitteavdeling
Rullestolplassene er plassert med eller mot kjøreretning (ikke sidelengs)
Rullestolplassene har bord, leselys og assistanseknapp
Plassene har veggfeste med innfestningsanordning
1 HCWC ved rullestolplassene
Informasjon:
Utedisplayer foran og på sidene
Innedisplayer med reiseinformasjon
Høyttaler inne og utenfor inngangene
Lys- og lydsignal ved hver dør ved åpning og lukking av dører
Taktile døråpnere i kontrast
Teleslynge i hele toget
Taktile piktogrammer med blindeskrift for betjeningspanel på toalett
Holdestenger, trinn, betjeningsknapper m.v. kontrastmerkes



