Hentet skatt fra 4700 meters dyp

Med spesialskipet Seabed Worker er det hentet opp 48 tonn i sølvbarrer fra et vrak på 4700 meters dyp.

Publisert

Dampskipet SS Gairsoppa ble i februar 1941 senket av en tysk ubåt. Skipet var lastet med ca. 200 tonn sølv.

Vraket ligger ca. 300 miles (ca. 480 km) sørvest for Galway i Irland i Nor-Atlanteren.

Odyssey Marine Exploration er i gang med å hente opp skatten og har leid Seabed Worker fra Swire Seabed i Bergen.

Denne artikkelen er levert av Teknisk Ukeblad.

Krigsvrak

Odyssey skal fortsette arbeidet med å hente opp sølv fra Gairsoppa samt et annet krigsvrak, SS Mantola, som ble torpedert under første verdenskrig, i februar 1917.

Mantola ligger på 2.500 meters dyp om lag 100 miles (160 km) fra Gairsoppa og skal ha ca. 17 tonn sølv om bord.

Les også: Kvikksølvet kan bli tømt fra Fedje-ubåten

Solid bergingslønn

Dette skal være første gang slike skatter reddes ut av skipsvrak på så store dyp.

I henhold til bergingskontrakten Odyssey Marine Exploration har inngått med britiske myndigheter, får selskapet beholde 80 prosent netto av verdiene som hentes opp.

Velutstyrt

Seabed Worker er et flerfunksjonsfartøy (Multi Purpose Vessel) på 88,8 meter med utstyr for operasjoner til ultradypt vann, ifølge rederiet Swire Seabed . Skipet har lugarplass til 66 personer.

Seabed Worker er mobilisert med to systemer for fjernstyrte undervannsfarkoster; et Schilling HD 5000m og et Perry Slingsby XLX 4000m ROV system.

Les også: Fikk designe skip i sommerpraksis

Norske leveranser

Store hydrauliske sakser og grabber, hydrauliske sag og mudringsutstyr opereres fra fartøyets 30-tonns kran med 5000 meters fibertau vinsj samt fra skipets 100 tonns AHC skipskran.

Seabed Worker er utstyrt med Voith Schneider propeller med aktiv rull kompensering. Det skal gi fartøyet et utvidet værvindu, økt effektivitet og nøyaktighet i ultradype bergingsoperasjoner.

Skipet er bygget av Fjellstrand og levert i 2009. Det er utstyrt med en brønn (moonpool) for utsetting av ROV-er og utstyr samt en 100 tonns kran med aktiv bølgekompensering.

Skipet er spekket med norsk utstyr, blant annet fra Rolls-Royce (Odim), Kongsberg og National Oilwell Varco.

Les også: Norske studenter utviklet undervannsfallskjerm

Kompetanse og erfaring

Rederiet opplyser at fartøy og mannskap har erfaring fra tidligere undervannsoperasjoner på ekstreme dyp samt fra Air France-søket.

«Denne erfaringen er, ved siden av avansert ROV-utstyr, den innovative fibertauvinsjen og nyutviklet verktøy, de avgjørende suksessfaktorene for den pågående operasjonen. Seabed Worker har utvidet verksteds fasiliteter ombord og et svært kompetent mannskap og kan derfor operere langt fra land over lengre perioder; dette gjør bergingsarbeid på ultradypt vann mulig», heter det i en pressemelding fra Swire Seabed.

Fikk du med deg disse sakene?
Dette glasset produserer strøm
Curiosity-teknologi ble testet på Svalbard
Rundkjøring i tre etasjer
Denne omveien må du kjøre i ett år til