Gysende pervertert Day-Lewis

Daniel Day-Lewis og et gnissende musikkreperatoar gjør There Will Be Blood til et fascinerende skue.

Publisert

There Will Be Blood – USA 2007. Regi: Paul Thomas Anderson. Med Daniel Day-Lewis, Paul Dano med flere

Aldersgrense 15 år

Du har kanskje lest om Daniel Day-Lewis prissanking lenge nå? Eller at There Will Be Blood er en av årets Oscar-favoritter til gullmennene 22. februar?

Nå fredag kan du få dømme selv. Da kommer endelig There Will Be Blood opp på norske kinoer.

Regissør Paul Thomas Anderson, som sist ga oss Punch-Drunk Love, har tatt for seg Upton Sinclairs beretning Oil! om klondykestemningen rundt funnene av det svarte gullet på amerikansk jord.

Vi følger den ambisiøse og veltalende Daniel Plainview (Daniel Day-Lewis) i hans ferd mot millionærtilværelsen. Det handler om grådighet, familie og religion.

Plainview er en mann som aldri gjør noe om det ikke gagner ham selv. Når den lokale svovelpresten Sunday (Paul Dano) viser seg å være ganske lik, blandes makt og religion i en hanekamp uten like mellom de to.

Det er disse to personenes ambisjoner som igjen trekker blod både i bokstavelig og overført betydning.

There Will Be Blood er tidvis en dramatisk historie, tidvis en studie i menneskers psyke som du helst ikke vil vite noe om. Daniel Day-Lewis skaper en usedvanlig karakter som er som en sovende løve. Du vet aldri når han vil angripe neste gang. Unge Paul Dano er predikanten Eli Sunday, en prestasjon i fanatisme og falskhet.

Begge fortjener fullt ut sine nominasjoner til Oscar og andre priser.

Paul Thomas Andersons triks er å skape to nemesis-figurer som det virkelig er vanskelig å like.

Anderson har dessuten valgt å la Jonny Greenwood, gitaristen og mannen som orkestrerer all musikk for Radiohead, til å skape filmmusikken. Det er den særeste og mest psykotiske filmmusikk undertegnede har hørt noensinne og den hensetter deg nærmest i en smertefull tilstand.

Dypt fascinerende, levende fortalt, mesterlig håndtert og tidvis veldig skremmende er There Will Be Blood en riktig uvennlig, men fantastisk filmopplevelse..