Google vil bruke bilde av deg i reklamer
Har oppdatert sine brukervilkår.

Du har kanskje lagt merke til at det har dukket opp en liten informasjonslinje når du har brukt Googles tjenester i helga, om at de har oppdatert sine brukervilkår.
Denne typen endringer skjer nå så ofte at vi knapt tenker over det, og som regel er det rene formaliteter som oppdateres - men denne gangen er det en rekke som reagerer på endringene. Google har nemlig tatt en titt på hvordan Facebook tjener penger, og kopierer mer eller mindre konseptet med «sponset innlegg». Prinsippet er at det faktum at noen av dine venner liker noe, brukes i markedsføringen til deg. Facebook skriver for eksempel at «Magnus liker Side3».
Din aktivitet brukes i reklamer
Google skal gjøre det samme gjennom sitt enorme markedsføringsnettverk basert på din aktivitet på Google, gjennom din direkte eller indirekte tilhørighet til Google+.
Google kaller prinsippet for «Shared Endorsment» - Delte anbefalinger.
- Google gjør det enkelt for deg å få gode anbefalinger fra vennene dine. Når du for eksempel besøker musikkbutikken på Google Play, ser du kanskje at en venn har gitt +1 til et nytt album av favorittartisten din. Når du søker etter en restaurant, ser du kanskje en annonse der en annen venn har lagt inn en femstjerners anmeldelse, skriver Google.
Delinger, anmeldelser, «osv»
Selskapet vil grave dypt i dine aktiviteter for å finne ting du kan assosieres med - både i negativ og positiv forstand.
- For at vennene dine og andre skal få hjelp med å finne bra ting på nettet, kan det hende at aktivitetene dine (for eksempel anmeldelser, +1, folk eller sider du følger, delinger osv.) brukes sammen med navnet ditt og bildet ditt i reklame eller andre kommersielle sammenhenger, skriver Google.
Navn og bilde skal bare kunne vises til personer du har en assosiasjon med gjennom Google, og skal på den måten fungere som en elektronisk jungeltelegraf.
- Presser grenser
New York Times omtaler endringen som et nytt steg for store nettselskaper å tjene penger på sine brukere. Personvernforkjenmper Deborah C. Peel mener selskapet går i motsatt vei av hva folk ønsker.
- Når folk gir bort informasjon forventer de at det er for én gangs bruk for det åpenbare. Derfor er det å utvide bruken av noe du utleverer på nett noe som gjør folk misfornøyde. Det føles som et tillitsbrudd, en pressing av grenser, sier Peel.
- Vi setter våre egne grenser, vi ønsker ikke at grensene skal settes av myndigheter, Google eller Facebook, påpeker hun.
Hun viser til at tjenester som Snapchat har fått enorm popularitet, der en selv bestemmer premissene for informasjonen du deler med andre.
Slik reserverer du deg
Du kan selv aktivt velge å ikke være en del av Googles annonseprogram gjennom å reservere deg. Fjern haken nederst på denne siden. Enkelte brukere som tidligere har strammet til sine personverninnstillinger er allerede holdt utenfor.
PS! Googles endringer av retningslinjer inneholder også to andre elementer, som er rene formaliteter. Den ene er en juridisk formaltiet der Google avviser ansvar om du bruker mobilen når du kjører bil, og en annen endring gjør det enklere for Google å ta grep om de tror kontoen din misbrukes av svindlere.