Gjør 160 km/t - i første gir

Alf Andreassen eier Norges flotteste bil. Det har han bevis på.

Publisert

Ikke mindre enn 27 priser har Andreassens Plymouth Cuda 1970-modell hanket inn de siste årene. Og den 28. kan komme under Oslo Motorshow denne helga.

– Da konkurrerer jeg mot både andre nordmenn, svensker og dansker. Men ærlig talt gjør det ikke noe om jeg ikke vinner, for det er så fryktelig mange pene biler her. Bare det å være med i kåringen er en seier i seg selv, sier Andreassen til Avisenes Nyhetsbyrå (ANB).

Og så har han jo allerede pokalen som viser at han har flottest bil i Norge. Nordland-mannen stakk av med den gjeve prisen under Grensetreffet i Halden for et par måneder siden.

– Det var selvsagt skikkelig moro. Jeg kjørte fra Bodø, og det var heldigvis strålende vær. Litt verre var det på tilbaketuren. Da kom flommen på Østlandet, og jeg som aldri kjører denne i regnvær. Men hadde ikke akkurat noe valg da, smiler han.

Han kjører rundt 5.000 kilometer med biler i året, og at den vekker oppsikt er helt sikkert.

– Uansett hvor jeg er eller hvor jeg stopper kommer folk bort. Overalt. Og det er veldig hyggelig.

Alltid noe å gjøre

Plymouth’en er en 1970-modell som Andreassen kjøpte i 2005. I 2007 skiftet han motor, og året etter ble den lakkert. Etter det har det gått slag i slag.

– Ja, fritiden brukes på bilen, det må jeg bare innrømme. Det hender at kona vekker meg i garasjen klokken sju om morgenen, humrer han.

Da passer det ekstra bra at han jobber på plattform. Der går han to uker på og fire uker av. Altså nok tid til å mekke bil.

– Det er alltid noe å gjøre. Siden den ble kåret til Norges peneste for to måneder har jeg brukt 50.000 kroner på ting bare i motorrommet, så jeg blir ikke arbeidsledig.

Motoren – en Big Block 400 – yter ikke mindre enn 700 hestekrefter og opp mot 1.000 Nm. 0-100 km/t har han ikke testet, men slår fast at den når 160 km/t – i første gir!

– Hvsi jeg noen gang blir ferdig med denne, noe jeg ikke tror kommer til å skje, så finner jeg meg et nytt prosjekt. For dette er livet, sier Alf Andreassen.

600 kjøretøy

Bilen er altså på plass på Varemessa i Lillestrøm. Der får den selskap av rundt 600 andre kjøretøy denne helga. Det er duket for historiens andre Oslo Motorshow.

– Som vanlig flyter ting nå, men til fredagens åpning kommer alt til å være i orden. Og for et show vi har fått til i år. Her finner motorinteresserte det meste, og vi har faktisk måtte takke nei til mange flotte kjøretøy som ville inn hit, sier Tommy Larssen til ANB.

Messegeneralen anslår verdien av de utstilte modellene til mange, mange hundre millioner kroner.

– Det er ekstra moro at vi kan vise fram den nye Lamborghini Aventador. Den er ikke tilgjengelig før 4. november, men vi klarte altså å få et eksemplar hit. Det er nok rosinen i pølsa, selv om det er vanvittig mye pent å se på her, forklarer Larssen.

23.000 besøkende

Bare Aventadoren koster rundt 5 millioner kroner, men torsdag var den ikke helt samarbeidsvillig. En datafeil gjorde at bilen ikke ville i gir.

– Akkurat da jeg fikk meldingen om det kom Norges eldste Chevrolet kjørende inn i hallen. Det 95 år gamle smykket gikk som en klokke. Det var litt av et sammentreff, smiler han.

I tillegg arrangerer NAF Motorsport og Norges Bilsportforbund flere billøp utenfor hallen, hvor det blir kjørt konkurranser i blant annet sprintrally, drifting og shortcar. Dette skjer hver dag.

– I fjor gikk det over all forventing, og vi hadde hele 23.000 besøkende. Og jeg har fått utelukkende positive tilbakemeldinger. Og i år er vi større og bedre, slår Larssen fast.