Gikk ikke på do på 24 døgn

Robinson-legen tok affære da ordfører-kandidaten nektet å gå i buskene.

Publisert

HELGELAND-ARBEIDERBLAD(Side2): - Det er veldig godt å komme ut av skapet. Det har føltes merkelig å si «kanskje» i 23 måneder, og jeg er nok den deltakeren som har fått mest slik oppmerksomhet. De andre har ikke en like offentlig rolle på hjemstedet, sier Bård Anders Langø fra Sandnessjøen til helgeland-arbeiderblad.no.

Ordførerkandidaten i Alstahaug Arbeiderparti dukker opp i «Robinsonekspedisjonen» på TV3 søndag, altså bare timer før velgerne går til urnene med stemmesedler. Reklamesnuttene har allerede begynt å rulle over TV-skjermen.

- Jeg trodde den første episoden med meg skulle komme først om enda ei uke. Jeg har egentlig lagt Robinson litt til side. Valgkampen har vært det klart viktigste for meg, sier Langø.

Ikke kjendisliv
Det var dattera Victoria (11) som mente at pappa burde søke på Robinson. De skrev søknaden sammen i oktober i fjor.

- Men jeg glemte alt med en gang vi trykte «Send», så jeg ble litt flat da TV3 ringte i februar, sier Langø.

- Hadde du noen gang tanker om at et liv som TV-kjendis kunne gi deg medvind i valget?

- Egentlig tvert imot. Jeg gikk noen runder med meg selv og funderte på om dette var til det beste for Alstahaug Ap. Jeg kom fram til at det var greit, sier Langø. Han mener selv at han ikke er typen til å delta i reality-TV.

- Med hånda på hjertet, jeg har aldri søkt på noe annet. Jeg har ikke kjent behovet for å bli rikskjendis, sier Langø til avisen.

Lang reise
Turen til Filippinene gikk 3. mai, og Bård Anders Langø kom heim igjen først 15. juni. Årets konkurranse står mellom «de unge og de gamle», altså folk i 20- og 40-årene. Langø tilhører en gjeng med utfordrere i 30-årene.

- Oppholdet var fantastisk, selv om jeg bokstavelig talt ble merket for livet. Mange av oss fikk ildsinte bakterieinfeksjoner, så vi gikk noen runder med penicillin, sier Langø. Deltakerne fikk så mye flaskevann, myggolje og solkrem som de ønsket, men det ble dårlig med fast føde. Langø bekrefter at Robinson ble ei større utfordring enn han hadde trodd. Både fysisk og mentalt.

- Robinson er ikke leke-TV. På det meste gikk jeg seks dager helt uten mat. Jeg gikk ned 12 kilo, og er bare halvveis tilbake. Jeg har slitt med å legge på meg i ettertid.

Holden mann
Langø forteller at mat var det eneste samtaleemnet på stranda, og at dette faktisk ga en egen, kunstig metthetsfølelse.

- Vi «laget mat» av luft og småstein, og snakket om livrettene våre. Sulten har lært meg å sette pris på de små ting i livet. Nå vet jeg hvordan de har det, folk som virkelig sulter, sier Langø. Han mener å være mentalt sterk, men noe natursvak. Det førte til at han bestemte seg for ikke å gå på do mens opptakene pågikk.

- Jeg holdt meg i 24 døgn. Da ga de andre deltakerne legen beskjed, og jeg fikk melding om at dette var farlig. Da opplevde jeg en fødsel, flirer Langø.

- Hvorfor denne knipinga?

- Jeg liker ikke offentlige toaletter. Ikke busker heller.

Elsker konkurranser
Langø skulle gjerne sett at det var enda flere øvelser på øya, men han storkoste seg i konkurransene som han ikke kan fortelle detaljert om. Heimlengselen kom først under tyfon nummer to, da deltakerne ble fraktet vekk fra øya og måtte leve tett sammen i et telt.

- Jeg tror ikke jeg har laget noen krangler eller intriger. Det vil ikke ta seg ut nå, sier Langø, som fikk 39,3 prosent av stemmene i skolevalget ved Sandnessjøen videregående tirsdag.

- Helt vanvittig bra!

- Snakker vi Robinson-effekt?

- Vanskelig å si...

- Vinner du både valget og Robinson?

- Hehehe. Kanskje!

Flere nyheter fra Helgeland Arbeiderblad får du her!