Forbrukerombudet advarer: - Ikke kjøp varer fra disse nettbutikkene

Butikkene hevder at de selger dyre merkevarer som Ralph Lauren, RayBan og Toms til en svært gunstig pris.

Forbrukerombudet har fått mange tips i sommer om useriøse nettbutikker som selger superbillige merkevarer.
Publisert

(SIDE2):

 - Det er viktig å se etter kontaktinformasjon til nettbutikken for å unngå å bli lurt, sier fungerende forbrukerombud Jo Gjedrem til Side2.

Med det mener han at de har en adresse og et organisasjonsnummer som skal være oppgitt på nettsidene sine.

Andre tegn på at nettbutikken er useriøs er dårlig språk, opplyser han.

 - Dersom det er språk av typen «google translate» kan det være smart å styre unna handling, sier Gjedrem til Side2.

Denne sommeren har Forbrukerombudet fått mange tips om useriøse nettbutikker som selger typiske sommervarer som bikinier, solbriller og fritidssko til tilsynelatende spottpris.

Mange nordmenn har allerede blitt lurt og kjøpt billige merkevarer uten at varene noen ganger dukker opp i posten.

 - Vær kritisk

 - God tid og litt ekstra penger på kontoen, gjør at mange bruker sommeren til å handle på nett. Men vær kritisk til hvor du legger igjen pengene dine, råder Gjedrem på ombudets nettsider.

Jo Gjedrem i Forbrukerombudet sier at mange skor seg på handleglade nordmenn som stoler blindt på tilsynelatende seriøse nettbutikker.

Han forteller at det er enkelt å opprette en nettside som ser relativt profesjonell ut, og at useriøse aktører gjerne oppretter flere nye nettbutikker med omtrent likelydende navn i det ei side blir lagt ned.

 - Disse nettbutikkene kommer i alle varianter, noen ser ikke så profesjonelle ut, mens andre igjen har lagt ned mer arbeid i å opprette nettsidene, slik at det kan være vanskelig å ikke bli lurt.

 - Andre ting vi forbrukere bør sjekke ut dersom vi vil handle på nett?

 - Google gjerne nettbutikken på forhånd, sjekk diskusjonsfelt og se hva andre skriver om den nettbutikken du vil handle fra.

En av nettbutikkene som Forbrukerombudet fikk mange klager på før den ble lagt ned var bikiniutslag.com. Her meldte forbrukere fra om varer som aldri dukket opp, og oppga at nettbutikken ikke svarte på kundehenvendelser.

(Artikkelen fortsetter under)

(function(d, s, id){ var js, fjs = d.getElementsByTagName(s)[0], p = (('https:' == d.location.protocol) ? 'https://' : 'http://'), r = Math.floor(new Date().getTime() / 1000000); if (d.getElementById(id)) {return;} js = d.createElement(s); js.id = id; js.async=1; js.src = p + "www.opinionstage.com/assets/loader.js?" + r; fjs.parentNode.insertBefore(js, fjs); }(document, 'script', 'os-widget-jssdk'));

Her er listen over butikker du bør styre unna

Nå har Forbrukerombudet oppdatert svindelgalleriet, som er ei liste over nettbutikker de mener forbrukerne bør unngå å handle fra. De har lagt til et titall nye nettbutikker til listen, basert på tips fra forbrukere og egne tilsyn.

 - Hva gjør dere med tipsene dere har fått om useriøse nettbutikker?

 - Vår viktigste jobb er å informere forbrukerne. Dette er en bransje det er utfordrende å stanse, selv om det jobbes med i flere land. Butikkene har en tendens til å poppe opp igjen like fort som de legger ned, dessverre. Derfor er det viktigste vi kan gjøre å bevisstgjøre forbrukerne.

 - Hvilke rettigheter har man dersom man er blitt lurt?

 - Du kan få igjen pengene dine dersom du har betalt med kredittkort. Dersom varen aldri dukker opp har du en lovfestet rett til å få igjen pengene fra banken din. Dersom du har betalt med VISA/debit-kort gir det deg også rett på å få igjen pengene dine fra banken. Så kontakt banken din dersom du har vært utsatt for nettsvindel, råder Gjedrem.