- Fly er mer miljøvennlig enn bil

Og tro det eller ei: Å ta bussen kan være langt verre enn å reise samme distanse med fly.

Publisert

Det er en normal oppfattelse at å reise med fly er den mest miljøfiendtlige måten å komme seg fra A til B på. Men denne oppfattelsen kan virkelig stå for fall.

Ifølge statistikk fra opplysningsrådet for veitrafikk var gjennomsnittlig CO2-utslipp for alle nybiler solgt i Norge i oktober 138 gram per kilometer - og året før der var tallet 146 gram. Tallet baserer seg på de offisielle EU-målingene, og øker ved økt vekt i bilen - som for eksempel ved å plassere flere passasjerer i bilen.

Lavere utslipp med fly
Ser vi derimot på flytrafikk ligger utslippet per passasjerkilometer på en jumbojet av typen 747-400 på 101 gram ifølge Carbon Independent. Dette inkluderer både taxing, takeoff, landing og selve transporten.

Ifølge tall fra flyselskapet Norwegian har de i dag et CO2-utslipp på sin flåte som ligger på midt 80-tallet, og etter den fulle introduksjonen av de mer miljøvennlige Boeing 737-800-flyene er målet til selskapet rundt 70 gram CO2 per passasjerkilometer.

Legg så til at du med bil stort sett må kjøre på relativt svingete veier for å komme deg fra A til B, mens du med et fly kjører direkte fra punkt til punkt, og det ser mørkere ut for bilen. For eksempel må du kjøre over 50 prosent lenger for å komme deg fra Gardermoen til Flesland (Bergen) med bil enn med fly.

Bellona ikke enig
Denne typen fremstilling av virkeligheten liker ikke Bellona.

- Det er ikke riktig å sammenligne personkilometer-utslippet fra fly med hele utslippet fra en bil, spesielt i dette tilfellet, sier Kari Asheim, transportrådgiver i Bellona til Nettavisen.

Hun påpeker at det er mye fritidsreiser mellom Norges to største byer, og at det er urimelig å forutsette at det bare er én passasjer i bilen.

- Skal en regne på utslippene fra flytrafikk, må man også ta med det faktum at klimabelastningen øker jo lengre fra bakken utslippet skjer. Ifølge Cicero må en gange utslippet med mellom 1,2 og 1,8 for å få med den reelle virkningen. Her skiller forurensning fra fly seg fra utslipp som foregår nede på landjorda, sier hun.

- Det fly konkurrerer best på, er tid. Men når det gjelder utslipp er fly snarere verst i klassen enn best, sier hun.

- Blir varmere med bil
Gjennomsnittstallene for Norwegian, nybiler og transport Oslo-Bergen kan en fort pirke på. Blant annet forutsetter tallene at flyene som går er fulle, det finnes mer energieffektive biler enn gjennomsnittsbilen - og det er ikke på alle distanser som går over svingete fjellveier som du må over for å komme mellom Norges to største byer.

Cicero, Senter for klimaforskning ved Universitetet i Oslo som Bellona viser til, har derfor nylig publisert en rapport som har sett på klimaeffekten ved valg av forskjellig typer transportmidler basert på faktiske reiser gjennomført i hele verden i løpet av år 2000.

- Vi bruker for første gang en klimamodell som regner ut klimaeffekten av alle kort- og langlevde klimagasser, partikler og skydannelse fra transportsektoren – og ikke bare CO2, sier professor Terje Berntsen ved Universitetet i Oslo og CICERO Senter for klimaforskning.

- Denne rapporten er basert på reell statistikk, inkludert passasjertall. Vi har også tatt høyde for den høyere effekten av utslipp høyere opp i atmosfæren. Men vi har ikke bare gangen med noen generelle tall, men gjort de reelle utregningene, påpeker forskningsleder Jan Fuglestvedt overfor Nettavisen.

Bil verre enn fly
Konklusjonen fra rapporten er soleklar:

- På lang sikt vil den globale temperaturen øke mer som følge av en gjennomsnittlig biltur enn som følge av en flyreise på samme distanse.

Ifølge rapporten har fly en umiddelbar mer negativ effekt på miljøet enn biler, men det kommer i liten grad av utslippene fra flyene direkte. Derimot skaper fly skyer som er med på global oppvarming, men disse forsvinner relativt raskt.

- Etter 20 år vil effekten være snudd på hodet, og flyreisen vil bare bidra med halvparten av oppvarmingen sammenlignet med en reise med bil, konkluderer Cicero-rapporten.

Forskerne konkluderer med at det mest effektive miljømessige tiltaket for flytransporten fremover ikke vil være mer effektive fly, men derimot å utvikle værmeldinger som gjør at en kan finne reiseruter for flyet som genererer minst mulig skydannelser.

Tog også verre enn fly?
Konklusjonen til rapporten er at om en skal reise med motoriserte kjøretøy, er tog og buss den laveste klimapåvirkningen.

Denne konklusjonen blir det derimot satt spørsmålstegn ved en større studie gjennomført ved Universitet i California, der en har sett på livstidspåvirkningen av forskjellige typer transportmidler. Forskerne der har sett på 11 forskjellige transportmetoder, og sett på det totale miljøaspektet transportmiddelet genererer.

Dette inkluderer selvsagt rene drivstoffutslipp, men også utslipp fra produksjon, vedlikehold av alle slag, infrastrukturen som må være på plass og utslippene som kommer fra å produsere drivstoffet. Dette er noe som i spesiell grad påvirker tog, som krever spesielt enormt av infrastrukturen.

Rapporten slår overraskende nok fast at en buss i de store byene både er det verste og det beste når det kommer til totale CO2-utslipp. Ifølge rapporten er nemlig en buss som går i rute utenfor rushtiden den absolutt verste formen for transportmiddel med et utslipp som antas å være godt over 400 gram CO2 per passasjerkilometer i et livssyklusperspektiv.

Saken fortsetter under grafen

Samtidig er den samme bussen den som også kommer best ut av alle de målte transportmetodene om den kjører i rushtiden, da utslippet per passasjerkilometer er like over 50 gram CO2.

Ifølge den samme undersøkelsen er forskjellige former for togtransport noe som kommer svært godt ut, men trikk er overraskende nok mer belastet enn både mellomstore og store fly.

Høyhastighetstog foreløpig ukjent
Ingen av undersøkelsene har tatt direkte for seg såkalte lyntog, som en vurderer å bygge mellom noen av Norges største byer. Det har blitt hevdet at energiforbruket som må til for denne typen tog er så høyt at det gjør de reelle utslippene like store som for biler.

- Vi har en del meget interessante tall for dette, men de er ikke publisert enda. Det er ute til peer review, og kommer nok ikke ut før til neste år, sier Fuglestvedt til Nettavisen.

Mener elbiler uansett er best
Bellona på sin side ser likevel helst at man ikke satser på mer flytrafikk.

- På privatbil-fronten vil det skje store endringer i positiv retning de neste årene: Det kommer hybdridbil-modeller som slipper ut under 40 gram per kilometer, og som dessuten kan bruke biodrivstoff i den lille restmotoren de har. Da kan utslippene fra selve kjøreturen bli tilnærmet null. I tillegg vil de rene og helt utslippsfrie elbilene få bedre rekkevidde gjennom utbygging av infrastruktur for hurtiglading, slår transportrådgiver Kari Asheim i Bellona fast.