«Fett-skatt» reduserer dødsfall
Britiske forskere har regnet ut helse-effekten ved å legge på skatt på usunn mat.
(SIDE2): Mer enn 3000 dødelige hjerteanfall og slag kan unngås i Storbritannia hvert år hvis det hadde blitt lagt på en skatt på en rekke matvarer, mener forskere ved Oxford University. Det melder BBC News torsdag.
Færre dødsfall
Hever man skatten på fet, søt og salt mat med 17,5 prosent kunne man kuttet dødsfall forårsaket av slag eller hjerteanfall med 1,7 prosent. Dette ifølge en studie som er publisert i Journal of Epidemiology and Community Health.
En av forskerne mente at det igjen var tid for å diskutere en fett-skatt. Forslaget ble i 2004 avvist av tidligere statsminister Tony Blair.
Forskerne er blant de første i verden som prøver å måle hvordan en skatt kan utgjøre forskjell på nivåer av sykdom.
De brukte økonomisk data for å finne ut hvordan etterspørselen av usunn mat øker og hvilke matvarer folk vil kjøpe istedenfor - så brukte de resultatene til å forutsi den helsemessige gevinsten for befolkningen.
Målte antall næringsstoffer
Den totale ukentlige matregningen vil øke med 4,6 prosent per. husholdning.
Først kalkulerte de ut og la på skatt på kun melkeprodukter med mye mettet fett, som smør og ost, samt bakervarer og puddinger. Da viste det seg at folk bare ville kjøpe andre usunne produkter med mye salt. Derfor brukte de et annet system hvor de heller målte næringsstoffene i maten.
De matvarene som scoret dårlig på antall næringsstoffer fikk lagt på «fett-skatt» og dette viste seg å kutte omtrent 2300 dødsfall i året.