Fete - late og uten vilje

Omverdenen ser på overvektige mennesker som late og uten viljestyrke, mener stipendiat Gro Rugseth.

Publisert

(SIDE2): Fete mennesker blir utsatt for fordommer daglig. Det mener stipendiat ved Medisinsk fakultet, Universitetet i Oslo, Gro Rugseth.

I fobindelse med Farmasi-dagene i Oslo debatterte hun vekt og overvekt.

- Blir sett på som late
Rugseth forsker på hvordan overvektige mennesker ser på seg selv, og hvordan de mer normalvektige ser på dem.

- Overvektige blir sett på som personer som har noe å lære, sier hun. De omtales også ofte som enten late eller sedate. Det store paradokset er at det er greit å være tjukk så lenge du gjør noe med det.

Les også hvordan Norge kan bli sunnere: - Gjør pølsene sunnere

For å lære mer om fordommene overvektige møter, ble hun selv medlem i en vektklubb, hun har sett på reality-programmenene på TV, som for eksempel «Tjukkholmen» og «Et lettere liv», vært med på Fat-camp og fulgt en gruppe overvektige mennesker tilknyttet et sykehus over en periode.

- Overvektige føler et press og forventninger fra omverdenen om at de skulle vært tynnere, at de skulle trent mer eller spist sunnere. Ofte ser de på seg selv som personer med dårlig viljestyrke fordi dette er speilbildet de får av omverdenen.

- Slanking ikke perfekt løsning
Hun er ikke så sikker på at det er helsemessig mye bedre for overvektige å slanke seg selv om det er knyttet en rekke helseproblemer til overvekt.

- Mange overvektige har det ikke nødvendigvis bedre selv om de går ned i vekt. Vektnedgangen kan bli et helseproblem i seg selv. Mange føler usikkerhet, kroppslig ubehag og vet ikke hvem de er lenger.

Hun er opptatt av å sprenge enigheten om at vektnedgang for overvektige bare er positivt.

- Mange har vanskeligheter med å akseptere sin nye kropp og tilværelse fordi de må ta stilling til ting på nytt. Et eksempel er at mange overvektige ikke har kunnet være med på for eksempel joggetur eller skitur fordi de har vært for overvektige. Når de går ned, opplever de å få forespørsler om de ikke nå kan være med på dette fordi de er blitt slankere. Mange syns det er ubehagelig å møte disse utfordringene og allikevel si nei. De vet ikke hvem de er lenger, noe som kan gjøre de veldig usikre, sier hun.

- Mange dropper ut
Rugseth fulgte en gruppe på 12 overvektige ved et sykehus. Sju droppet ut. Av de fem som var igjen var det tre som gikk ned i vekt, en som gikk opp i vekt og en som sto på stedet hvil.

- Det er alltid mange som dropper ut og for mange hadde det vært bedre ikke å prøve å gå ned i vekt, mener hun.

Om reality-seriene på TV har Rugseth en ting å si: - Det er et freak-show! Her blir alle effektene blåst opp og å gå ned i vekt på denne måten er ikke spesielt sunt.

LES MER HELSE HER