Familielivet etter døden

Varsomt og stilsikkert drama om en japansk familie som hjemsøkes av et tragisk dødsfall.

Publisert

Still Walking - Japan 2008. Regi: Hirokazu Kore-eda. Med: Yoshio Harada, Hiroshi Abe, Kirin Kiki, Yui Natsukawa

Aldersgrense: Tillatt for alle

Da jeg ankom pressevisningen av denne filmen, spurte kinomaskinisten om jeg var klar for nok en zombiefilm. Det var en spøk. For selv om tematikken og tittelen «Still Walking» kan minne om en sjangerfelle av forrige ukes «Zombieland», er det ikke i fysisk forstand at et dødt menneske stadig beveger seg blant de levende i dette lavmælte familiedramaet.

En del år forut for de 24 timene filmens handling strekker over, mistet nemlig familien Yokahama eldstesønnen i en ulykke. I anledning deres årlige markering av denne tragiske hendelsen, besøker den gjenlevende sønnen Ryoto sine gamle foreldre, for første gang med sin nye kone og hennes sønn. Under samme tak er dessuten søsteren hans, også hun med barn og ektefelle.

Familier på film er ofte dysfynksjonelle. Så er også tilfellet med Yokahamaene. Gradvis avdekkes det at ingen av dem egentlig setter særlig pris på denne årlige samlingen, og at dødsfallet stadig preger dem på mange vis. For eksempel synes den innesluttede legefaren å mene at det var feil sønn som gikk bort, da Ryoto ikke bare har giftet seg med en enke med barn, men heller ikke har valgt å følge hans yrkesvalg.

I filmfortellinger pleier imidlertid familier å løse langt flere problemer i løpet av spilletiden enn vi bevitner her. Disse menneskene hinter framfor å konfrontere, og sier først hva de mener når de som snakkes om ikke kan høre det. Noe som det gjør dem svært menneskelige, og som gjør det lett å relatere seg til det som utspiller seg.

«Still Walking» er et nøkternt drama som relativt enkelt kan overføres til norske forhold, samtidig som den både i form og innhold er utpreget japansk. Dermed får filmen en kultur som ofte blir «lost in translation» til å føles ganske nær vår egen.

Med sitt velkomponerte og dvelende filmspråk beskrives Hirokazu Kore-eda ofte som en arvtager av den legendariske japanske filmskaperen Jasujiro Ozu. Dette er imidlertid en tålmodighetskrevende form, og «Still Walking» blir en tanke for lang – selv om dette var et større problem ved hans forrige film «Nobody Knows».

Kore-edas nyeste er like fullt en klok, varsom og stilsikker skildring av de tingene man ikke en gang klarer å snakke med sine aller nærmeste om. Eller kanskje spesielt ikke med sine aller nærmeste.

SE VIDEO AV STILL WALKING

video_embed(12827,1);