Facebook-innstillingen du må sjekke
Andre kan dele din informasjon uten at du har kontroll.

Det er ikke noen hemmelighet at Facebook tjener penger på å tilby så detaljert informasjon som de kan om sine brukere til annonsører. Det er nemlig slik at du kan ta en høyere pris for reklame, jo mer målrettet den er.
Dette er prinsippet
La oss ta et lite eksempel: Om du er en lokal selger av ridetilbehør for hester i Tromsø, er det å plassere en stor annonse i VG en heller dårlig idé. Det er altfor mange som får se den reklamen som ikke kommer til å bry seg, men som du likevel må betale for.
Det trolig en bedre investering å plassere den samme annonsen i regionavisen Nordlys, selv om du når ut til langt færre personer enn i VG. Du vil fortsatt betale for reklamevisning til mange som ikke bryr seg, men du vil i alle fall treffe bedre geografisk. Nordlys tar trolig en høyere pris per person som ser reklamen enn det VG gjør, men totalprisen for din annonsering blir likevel lavere - og mer relevant.
Les også: Styr unna appen «Syn»
Facebook utvider dette eksempelet svært betydelig. Som annonsør hos dem kan den samme hestebutikken si at de vil sikte seg inn mot jenter under 30 år, som bor i Tromsø-området, som er interessert i hest. På den måten er det betydelig færre som får se reklamen, noen som gir lavere annonseringskonstnad, samtidig som en er ganske sikker på at de som får se reklamen er av den typen som faktisk vil ta seg bryet med å ta seg en tur til butikken.
Jo mer de vet, jo bedre
Ved å tilby så målrettet reklame kan de, i alle fall teoretisk, ta seg betydelig bedre betalt enn de fleste andre medier - fordi annonsørene i stor grad vet at brukerne får relevant reklame.
Overstående er kimen til stort sett all personvernkritikken mot Facebook. Facebook har en veldig stor egeninteresse i at du legger igjen så mye informasjon om deg selv som overhodet mulig, slik at du kan selges enda dyrere til annonsører. De vil vite hvor du befinner deg, hvor du handler, hvor du har utdannet deg og lignende slik at det skal bli lettere å gi målrettet reklame.
Som bruker av Facebook er det helt underforstått at all informasjon du deler, også vil bli bruk til å gi deg mer målrettet reklame. Facebook er i så måte ikke gratis, men du betaler med din personlige informasjon som brukes til å selge reklame.
Facebook sier riktignok ikke til sine annonsører at du er glad i hester. I stedet kategoriserer de deg som en person som er glad i hester, og tilbyr annonsører å kjøpe eksponering mot personer i den gruppen.
Kan brukes til så mye mer
Men på Facebook er det mer komplisert enn at du deler denne typen info med dine venner og Facebook. Informasjon du deler på Facebook er svært attraktiv for langt flere enn de som ønsker å annonsere på Facebook.
Det har derfor vært en rekke eksempler på aktører og tjenester som forsøker å samle inn så mye informasjon de kan om brukere på Facebook til sitt eget beste, og så selge dette videre. Dette er informasjon du ikke har noen kontroll på og som kan brukes på langt mer vidtrekkende måter enn Facebook gjør.
En svært vanlig måte å samle inn denne typen informasjon er gjennom mer eller mindre nyttige applikasjoner og spill som integreres.
Derfor fungerer det også slik at om du ønsker å benytte en egen Facebook-applikasjon, så får du hver gang en advarsel om hva slags informasjon du må dele med applikasjonen for å få lov til å bruke den. Om du ikke aksepterer disse vilkårene, så kan du avstå fra å bruke applikasjonen.
Andre kan gi bort din informasjon
Men om du trodde at det var du som kontrollerte hvem som skulle ha tilgang til din informasjon, så er det en solid sjanse for at du tar feil. Faktisk er det slik at dine venner, på dine vegne, kan velge å gi bort informasjon til Facebook-applikasjoner uten at du får noe som helst beskjed eller vetorett på det.
Les også: Styr unna appen «Syn»
Årsaken er at Facebook ønsker at brukere skal kunne «ta med seg» informasjon om sine venner inn i applikasjoner for å gjøre de mer sosiale, ikke bare at du skal kunne ha kontakt med personer som allerede bruker applikasjonen.

Som standard har derfor applikasjoner i Facebook mulighet til å be om en lang rekke typer informasjon om dine venner. I tilfellet med BranchOut gjelder det utdanningshistorikk, arbeidshistorikk og hvor personer sjekker inn.
Facebook tillater også at du kan bursdager, familietre, interesse, statusoppdateringer, bilder, videoer, lenker, notater og noen mer diffust definerte kategorier.
Om dette er informasjon som du helst vil kontrollere utbredelsen av slik, er det heldigvis mulig å gjøre noe med det. Gå inn på Facebooks side for personverninnstillinger, og velg lenken til applikasjoner og nettsider. Her velger du det andre valget, som på engelsk så fint heter «How people bring your info to apps they use» - eller «Slik overfører folk din informasjon til applikasjoner de bruker» - og deaktiverer alle elementene du ikke vil at andre skal dele for deg.
Norges beste Facebook-side
Over 2,5 millioner nordmenn er nå på Facebook, og Nettavisen, som har hatt over 1,5 millioner personer innom på en og samme uke, jobber hele tiden aktivt med å presentere nyheter på Facebook.
Nettavisen har derfor bestemt seg for å kåre Norges beste Facebook-side.
Premien er Apples nye iPad som ble presentert 7. mars.