Facebook fjernet kampanjefilm om vold mot jenter
Plan Norges video for å synliggjøre vold og overgrep mot jenter ble for sterk kost for Facebook.
Oslo (NTB): Filmen viser forskjellige situasjoner der jenter blir utsatt for vold. Jentene i filmen er skuespillere, og situasjonene er fiktive. Likevel valgte Facebook å fjerne filmen da den ble lagt ut der, melder Dagbladet.
I begrunnelsen skriver Facebook at filmen ble fjernet fordi den kan framkalle negative reaksjoner fra seerne.
«Filmen ble fjernet fordi den kan framkalle negative reaksjoner fra seerne. Bilder som er skumle, blodige eller oppsiktsvekkende er ikke tillat», heter det videre fra nettsamfunnet.
- Mildere enn virkeligheten
Kommunikasjonasnavrlig Siv Meisingseth i Plan Norge, sier til Side2 at de er overrasket over at Facebook har fjernet kampanjen.
- Vi er litt overrasket over at de har besluttet å stanse den. Dette er bilder av jenter som er skuespillere, og en fiktiv situasjon. Disse jentene er ikke blitt utsatt for overgrep. Vi vil vise hva som foregår, og tar i bruk sterke virkemidler i kampanjen for å synliggjøre virkeligheten slik den er, sier Misingseth.
Hun sier hun forstår at noen mener de har tråkket over en grense, men ønsker at filmen skal føre til økt oppmerksomhet rundt temaet.
Misingseth opplyser at de også har en kampanje gående på YouTube.
- Vi har en film der som går i 24 timer. Der brukes det tilsvarende bilder, men YouTube reagerer ikke på bildebruken slik Facebook har gjort.
- Vi må vise vi forsvarer jenters rettigheter
«Fire jenter blir utsatt for vold, trakassering eller overgrep i skolen hvert eneste sekund. Det er 337.000 lovbrudd – hver dag. Vi må vise at vi er flere som forsvarer jenters rettigheter enn de som utsetter dem for vold», heter det til videoen fra Plan Norge i forbindelse med jentekasjonen 2015.
I kampanjen påpekes det at overgripere er medelever, lærere og menn i lokalmiljøet.
For jenter som opplever overgrep og vold, kan skolehverdagen bli et mareritt. En av konsekvensene er at jenter slutter på skolen.
Videoen og kampanjen deles hyppig av folk denne uken, blant annet på Instagram.