Er dette fremtidens biler?

Verdens største bilprodusenter viser at noen av dem ikke har noen kobling til virkeligheten.

Publisert

I slutten av november går LA Auto Show av stabelen. I den forbindelse avholdes det hvert år en designkonkurranse, eller kanskje mer konkret en designutfordring, der produsentene utfordres til å vise fram sin visjon innenfor et gitt tema.

I år spinner temaet rundt å vise fram en fremtidsrettet bil som skal kunne frakte fire personer, som ikke skal overstige 454 kilo (1000 pund). Bilen skal samtidig både være trygg og ha gode kjøreegenskaper - uten å gå på bekostning av design.

Utfordringen kan kanskje fremstå som en rimelig håpløs greie. Og skal vi være helt ærlige har vi ikke særlig tiltro til at vi noen gang kommer til å se noen av disse konseptene på veiene - i alle fall ikke med de beskrivelsene som følger med her. Her er det nemlig ting som tyder på at det enten er tullebidrag, eller at noen er virkelig på jordet.

Det er likevel spennende å se hva verdens beste designere kan få til når de fristilles helt fra vanlige regler. Det er liten tvil om at mange av disse konseptbilene kunne vært svært morsomme å bli sett i.

Under kan du se bildene som produsentene selv har levert inn til kåringen - sammen med en kort beskrivelse av hva du ser egentlig er for noe.

General Motors

Denne bilen har fått navnet Cadillac Aera. Denne bilen går på luft (!) - og bilen har en lufttank med høykomprimert luft under et trykk på utrolige 10.000 PSI, eller rundt 690 bar. Dette skal ifølge GM holde til å kunne presse bilens luftmotorer, som sitter i selve hjulene, til 160 mils rekkevidde. Det er omtrent det samme som dagens elbiler.

Bilen er ellers laget av ultraletter legeringer for å holde bilens vekt nede.

Honda

I likhet med GM, mener også Honda at luft er fremtiden for biler, og deres konseptbil har derfor også fått navnet Air. I motsetning til GM satser derimot Honda på å fylle hele rammeverket i bilen med luft, fremfor å ha en egen lufttank. For å gjøre det enda mer fornuftig har de også et regenererende system som ved bremsing pumper luft tilbake til systemet.

Rekkevidden er derimot bare på rundt 16 mil - og vekten er rundt 360 kilo!

Maybach

Mercedes' luksusmerke har levert et bidrag som fremstår usedvanlig urealistisk, men de prøver seg likevel: Fremkomstmiddelet har fått navnet DRS (Den-Rki-Sha). Maybachs beskrivelse av denne bilen er så vanvittig at den bare må oversettes direkte:

«Produksjonsprosessen er unik: Ved hjelp av en perfeksjonert og kompleks forvandling, blir en ferdig utviklet bil født ut fra en kodet DNA-kokong. Organisk intelligens, sammen med avansert biomekanisk ingeniørkunnskap, laget denne spesielle prosessen designet for et begrenset antall eksklusive biler.»

Det hele høres ut til å være utformet av noen som var høye på helt andre ting enn seg selv - særlig med tanke på at bilen omtales i fortid. Men det hele skal toppes med en «self balancing electric drive»-enhet som styres av en datamaskin som er koblet til en metropols transportinfrastruktur.

Mazda

Mazda har holdt seg litt mer til sannsynlige produksjonsprosesser, og har tatt utgangspunkt i en MX-5 Miata, og har forsøkt å redesigne alt sammen til en bil som er lettere og mindre komplisert.

Personlig synes jeg det ligner med på en olabil, men Mazda ser for seg at den kan komme på markedet i 2020, og at det vil bli solgt en halv million enheter av den i året. Med tanke på at Mazda er i fritt fall, og nå selger godt under en million biler på verdensbasis i året, kan det ser ut til at dette er det de anser for å være fremtiden.

Mercedes

Mercedes-konsernets andre bidrag er i likhet med Maybach-bidraget basert på et håp om at vi vil gjøre store teknologiske fremskritt fremover. Deres konseptbil Biome er en bil som går på en sollysteknologi de kaller Symbiose, som lagrer energien i en ikke-eksisterende veske kalt BioNectar4534, eller et produkt de kaller BioFiber som vokser fra trær - og som er sterkere enn stål.

Bilen skal dyrkes (!) i Mercedes-Benz Nursery basert på spesiell DNA.

Og denne setningen fra Mercedes må man også få med seg:

«Kundenes individuelle ønsker er genetisk konstruert inn i Stjernen og bilen gror når den kombineres med Frø-kapselen.»

Noe sier meg at Mercedes ikke har tatt dette helt seriøst.

Nissan

Nissan er i ferd med å satse alt de har på sin elbil Leaf, og deres bil med det fine navnet iV skal være en høyytelses elbil som en ser for seg i 2035.

I likhet med Mercedes har de tro på bioteknologi, for bilen skal være laget syntetisk-organiske materialer som skal dyrkes som planter.

Vinduene fungerer som solcellepaneler, og for å holde seg til vektkravet ser en for seg at dette skal veie 90 prosent mindre enn glass.

Bilen har motorer integrert i hjulene, og Nissan ser for seg at de skal kunne utnytte 60 prosent av bremseeffekten til opplading av det biologiske batteriet.

Særlig sikker er ikke bilen, så bilen er utstyrt med en teknologi Nissan kaller «Safety Shield» som skal gjøre det umulig å kollidere.

Smart

Smart 454 er Mercedes' tredje bidrag i konkurransen, og igjen skinner det ganske klart fram at Mercedes bare er med på pur f...

«Produsert av utrolige høyteknologiske roboter som ser så vennlige og kosete ut som våre bestemødre, er Tridion-rammen strikket av våre 'Smart Granny Robots' ved hjelp av karbonfiber. Strikkingen sørger for at en kan lage kompliserte former, noe som gjør at geometrien kan bli optimert i forhold til styrke og vekt.»

Siden Mercedes ikke har tatt seg bryet med å lage en skikkelig tegning av bilen, fortsetter de med å forklare at bilene har integrerte støtdempere, og er laget av karbonfiber. Dette skal gjøre det umulig å punktere (men det må da bli hardt??). Deres strikketeknologi skal tilsynelatende også få til heftige design å felgene.

Toyota

Toyota var litt mer på vår planet igjen da de skapte NORI, som først og fremst skal være en lett bil fordi karosseri og eksteriør er det samme - og Toyota kaller det for en «Podular» enhet.

I motsetning til Smarts strikking, satser Toyota på tradisjonell veving av karbonfiber i kombinasjon av bioplastikk.

Ifølge Toyota er likevel noe av det mer spesielle med bilen at en har endret hele designprosessen noe som gjør at en ikke trenger gjøre kompromisser mellom design og funksjon.

OK, helt på planeten var de kanskje ikke da de konstruerte denne saken. For denne Podular-formen skal «gros fram på fabrikker som ligger nær sjøen». NORI er nemlig det japanske ordet for sjøgress, og det skal være en vesentlig del av bilen. Det skal visst gro noe voldsomt.

Fremdrift skjer ved hjelp av elmotorer i alle fire hjul - og overraskende nok noe så jordnært som en batteripakke.

Volvo

Volvo har også laget en bil som ser ut til å være basert på lufttrykk - og fire seter har de fikset slik at de som sitter i baksetet sitter mot kjøreretningen.

Bilen skal ifølge Volvo være designet ut ifra en musling, og være bygget i karbonfiber.

Så langt fremstår det som om svenskene ikke har vært på sentralstimulerende midler, men så går det veldig galt.

«For å komprimere luften som trengs for å fylle den midtplasserte lufttanken, brukes 'Air Replenishment Sites'. Disse drives av turbiner som flyter 300 meter oppe i luften, og høster kraften fra vind, og konverterer dette til elektrisitet for å gjennomføre komprimeringen.»