Er dette årets pinligste eller mest poengerte?
Den nye reklamen for Redd Barna vekker oppsikt.
(SIDE2): Da amerikanske Redd Barna skulle lage sin nye reklamekampanje, valgte de å gå ganske vilt til verks, skriver The Independent.
Sjokkerte med Syria-video
Ved å hyre inn teamet bak videoen «Most Shocking Second A Day», som er sett 30 millioner ganger på YouTube, har de såvisst fått øynene opp hos folk.
Nevnte video viser tankeeksperimentet «Hva hvis London var Syria».
Den nye videoen, denne gang for amerikanske Redd Barna, spiller på at selv om et budskap ikke er sexy, så er det ikke mindre viktig, kanskje viktigere.
Ubekvemme
De hyret inn en rekke modeller som fikk beskjed om å fremføre sexy uttrykk. Men både de mannlige og de kvinnelige modellene kommer til kort når plutselig den sexy beskjeden lyder «Akkurat nå, lever og dør 80 millioner mennesker i områder preget av våpenkonflikter og naturlige katastrofer. Mer enn 60 millioner av dem er kvinner og barn».
Titterne kan se at modellene både er forundret og sliter med å formidle budskapet som regissøren insisterer skal sies på en sexy måte. De vrir og vender på seg og er generelt ukomfortable.
Svaret er selvfølgelig at denne saken ikke er spesielt sexy. Men likevel verdt vår oppmerksomhet.
Kampanjen er blitt publisert på samme tid som Redd Barna legger frem sin årlige rapport og mødre og barn i verden.