Endelig en sportsbil fra Toyota
Nå er det slutt på at Toyota bare skal produsere fornuftige biler.

En kan si mye rart om utvalget til Toyota for tiden, men det er ikke til å komme unna at en har manglet modeller som har fått frem lidenskapen hos folk.
Fokuset har vært på billige biler. Fornuftige biler. Eller biler som bruker lite drivstoff.
Mer spennende biler som MR2 og Celica har forsvunnet fra produksjonslinjene.
Tilbake i sportsbilverdenen
Men på bilmessen i Genève viser Toyota igjen at de har en lidenskap for biler som er noe mer enn fornuftige.
Offisielt omtales bilen «FT-86 II» som en konseptbil, men allerede til neste år skal salget av «Toyotas nye sportsbil» starte. Det er med andre ord all mulig grunn til å tro at bilen du her ser derfor kommer til å være det som Toyota skal dytte ut på markedet, med minimale endringer.
- Med det lange lave panseret, høye siderprofiler og kupeén trukket langt bakover er FT-86 en hyllest til Toyotas lange og stolte tradisjoner som sportsbilprodusent. FT-86 II konseptet er den klareste og tydeligste indikasjonen på hvordan Toyotas kommende sportsbiler vil se ut, skriver Toyota i en pressemelding.
Fusjon av to Lexus-biler?
Ved første øyekast fremstår bilen som en slags fusjon av Toyotas ustyrtelig dyre superbil LFA og den langt mer overkommelige Lexus CT200h, som nå er på vei til Norge.
Les også: Billig luksus fra Lexus
Biler er en anelse kortere enn LFA, og blir ikke bygget av like eksklusive materialer. Under panseret sitter det også en litt annen motor enn i Lexus-utgaven. Mens en på LFA får en 4,8 liters V10, har Toyota valgt å gå for en «en turtallsvillig bokser bensinmotor koblet til en 6-trinns manuell girkasse». Vi har en følelse av at det gjør seg bedre i kombinasjon med norske avgifter.
Ingen hybrid - bare sport
Mer detaljer om ytelse har ikke selskapet å komme med nå - men ordet hybrid blir i alle fall ikke nevnt en eneste gang.
- Både kjørestillingen og drivverket er plassert så lavt og langt tilbake for å optimalisere balansen for maksimal handling og stabilitet i høye hastigheter. Med frontmotor og bakhjulsdrift leverer FT-86 II konseptet gode prestasjoner og ytelser på en svært engasjerende måte og resultatet er maksimal kjøreglede, mener Toyota.
Mer fra bilmessen i Genève: