En herlig designperle

Dette er bilen som faktisk ser ut som en konseptbil.

Publisert

MALLORCA (Nettavisen): En av de store frustrasjonene i bilverdenen er at alle de store bilprodusentene med jevne mellomrom viser frem utrolig tøffe konseptbiler, for så å lage produksjonsmodeller ut av det som ikke har beholdt nesten noen av de tøffeste designelementene fra konseptbilen.

Les også: De aller tøffeste konseptbilene

Formfull

Men med den nye Astra GTC har Opel gjort det nesten ingen andre produsenter tør, nemlig å la konseptbilen gå nærmest uendret ut i produksjon. Det betyr vanvittig store hjul og enda mer utrolige former på bilen.

Fra enkelte vinkler virker det nesten uvirkelig å møte den nye bilen i virkeligheten, og det er nærmest befriende å se at det er mulig å få biler som virkelig skiller seg ut i mengden.

En helt annerledes bil

Rent teknisk er egentlig GTC «bare» en vanlig Astra i kupéutgave, men Opel har gjort langt mer enn å endre litt på formen på taket og tatt av et par dører. Selv hevder de at det kun er dørhåndtakene, speilene og GPS-finnen på taket som faktisk er likt med sin navnebror, og med de store hjulbuene og mer sportslige linjene er det lite som tyder på at de snakker usant.

Og store hjulbuer er virkelig nødvendig, for bilen kan faktisk leveres med dekk i dimensjon 245/35/20 rett fra butikk! Det er ikke elt det en forventer på en Astra, men det ser utrolig tøft ut.

Kanskje det mest påfallende når en ser bilen i virkeligheten er hvor store «hofter» bilen egentlig har, noe som kanskje kan virke en anelse upraktisk. Men tross for de litt tilsynelatende upraktiske formene, har bilen både overraskende god plass i baksetene og faktisk ti liter mer bagasjeplass enn den vanlige modellen.

Riktignok føles det en anelse klønete å krabbe inn i baksetene, men når du først kommer deg bak så sitter en godt og har rikelig med plass til beina. Det er til og med god plass til hode, selv om taket fra utsiden ikke ser ut til å passe spesielt godt for voksne mennesker.

Bilen kan også leveres med det som Opel kaller panoramavindu, som rett og slett er en frontrute som strekker seg helt til midt over hodet til personene som sitter i forsetet. Skal vi være helt ærlige ser dette ikke spesielt bra ut fra utsiden, men det gir en nydelig følelse inni. Det blir nesten som å kjøre kabriolet, bare med enda bedre utsikt frem og opp. Og om du skulle være bekymret for lav sol, kan en selvfølgelig dra frem solskjerm.

Prisforskjellen er rundt 11.000 kroner.

Kommer primært med bensinmotor

I Norge kommer bilen i første omgang med tre motoralternativer, der alle faktisk er bensin, av typen 1,4-liter på 120 og 140 og en 1,6-liter 180 hestekrefter. Vi har testet storebror, i tillegg til en dieselvariant på 167 hestekrefter som Opel sier de vil ta inn om det blir etterspørsel.

I en bil som på mange måter legger seg i direkte konkurranse med VW Scirocco, så føles diesel umiddelbart som et litt feil valg av rene lydmessige årsaker, noe som nok er en stor grunn til at Opel denne gangen har valgt å satse på bensin.

Men med mindre en ønsker å kjøre veldig aktivt – noe en faktisk har lyst til med denne bilen - likte vi faktisk dieselmotoren litt bedr. Årsaken er at bensinmotoren først begynner å ha noe særlig å gi på rundt 2500 RPM. Til gjengjeld har en effekt betydelig høyere opp på turtallene.

Om dette bildet er annerledes på 1,4-litersvarianten vet vi ikke.

Kan endre kjøreegenskaper totalt

Når det kommer til kjøreegenskaper er bilen god å kjøre, litt uavhengig av hva slags motor du velger. Bilens 6-trinns automatkasse er direkte, uten å være for aggressiv, og med Opels FlexRide-system kan bilen både ha svært sportslige trekk med veldig direkte gassrespons og stram sportsstyring, samtidig som du vet et tastetrykk kan få en rolig og langt mer mykere opplevelse.

Bilen har tre innstillinger, og spesielt ved sportsinnstilling endrer bilens karakter seg nesten dramatisk.

Det eneste vi egentlig har å utsette er at bilen har en til dels stor blindsone grunnet A-stolpen som strekker seg langt fremover. Dette er dessverre langt på vei uunngålig om en ønsker moderne linjer.

Under- og overstyrt

Under vår prøvekjøring kjørte vi på mye svingete og til dels vått underlag, og vi opplevde bilen som relativt understyrt, samtidig som den kunne logre litt med halen med litt aktiv kjørestil. Det var likevel alltid på en slik måte at en god tid til å reagere, og at en følte at bilen ville at du både skulle ha det gøy og føle deg trygg. Noe av årsaken til bilens noe påfallende understyring er nok at testbilen var utstyrt med relativt harde høyhastighetsdekk.

Men samtidig som bilen oppfordrer deg til å teste litt grenser, er den samtidig en behagelig cruiser både på motorvei, og i lavere hastigheter på landevei.

For øvrig var setene i testbilen av svært sportslig, men samtidig komfortabel karakter som ikke gjorde en sliten, og som samtidig hadde spesielt god sidestøtte.

Sikkerhet

Når det kommer til sikkerhetsaspektet er det meste tenkt på. Bilen oppnådde nylig fem stjerner i EuroNCAP, og den har en rekke aktive sikkerhetssystem som avstandsindikator, kjørefeltholder og en automatisk nødbrems som slår inn hvis bilen mener at en kollisjon er uunngåelig. Sistnevnte er ikke like avansert som på for eksempel Mercedes, men sørger for at et sammenstøt skjer i betydelig lavere hastighet enn det en ville hatt uten nødbremsen.

Spennende annerledesbil

Prisen i Norge begynner på 274.900, og vil på mange måter bli ansett som en nisjebil. Men vårt førsteinntrykk tyder på at det egentlig ikke er noen god grunn til at den trenger å være. Astra GTC har overraskende god plass, ser annerledes og bra ut – og er god å kjøre. Det gjør den langt på vei til et alternativ til Golf for de som ønsker en annerledes bil.